نکاتی که هنگام خرید دوربین باید بدانید

0
2513
خرید دوربین

کمی قبل‌تر مطلبی را برای شما آماده کردیم درباره اینکه چه عواملی را باید در خرید لنز لحاظ کرد، در این مطلب می‌خواهیم نکاتی که هنگام خرید دوربین باید بدانید ، را مرور کنیم.

همانطور که درباره خرید لنز گفته شد؛ خرید یک دوربین، انتخابی بسیار شخصی است و پیشنهاد هیچ کس نمی‌تواند در تصمیم شما اثر بگذارد. این شما هستید که می دانید چگونه عکاسی میکنید و چه دوربینی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. بسیاری از امکانات زیاد در دوربین‌های DSLR مفید هستند اما کاربرد زیادی برای بسیاری از افراد ندارند و اگر شخصی به این قابلیت‌ها نیازی ندارد می‌تواند در هزینه خرید دوربین صرفه‌جویی کرده و بدنه دیگری را انتخاب کند.

خرید دوربین

شرکت سازنده دوربین

ممکن است از شخصی که دوربین دارد سوال کنید که چه دوربینی بخرم و قطعا آن شخص معمولا برند دوربینی که با آن عکاسی کرده است را به شما پیشنهاد می‌کند. اگر سوال شما این است که، کانن، نیکون، سونی یا فوجی؟  باید به شما بگوییم که همگی این شرکت های سازنده، دوربین‌های خوبی دارند ولی هرکدام در ضمن داشتن نقاط قوت، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. برند دوربین شما اهمیتی ندارد و این مهم است که بدنه آن دوربین نیازهای شما را برطرف سازد و شما بتوانید به راحتی با آن عکاسی کنید. پس باید امتحان کنید تا ببینید با کدام دوربین از برندهای متفاوت راحت‌تر عکاسی می‌کنید و به هدف خود در عکاسی می‌رسید.

دوربین بدون آینه یا DSLR

شکاف بین این دو سری دوربین در حال کم شدن است و مانند قبل، دوربین‌های بدون آینه تنها به عکاسان عادی اختصاص ندارد و بسیاری از عکاسان بزرگ نیز اکنون از این دوربین‌ها نیز استفاده می‌کنند. البته تفاوت زیاد این دو سری دوربین در این است که برای دوربین‌های DSLR، مجموعه متنوعی از لنزها وجود دارد، زیرا این لنها . دوربین‌های DSLR عمری باطری بیشتری دارند، سریعتر قابل تنظیم‌اند و برای افرادی با دست‌های بزرگتر، مناسب‍اند. اگر در عکاسی نیاز به سرعت عمل دارید، این دوربین‌ها هنوز بهترین انتخاب‌اند. اما برای کسانی که هنگام عکاسی زمان بیشتری دارند و ایجاد تغییرات در منو دوربین برایشان کار سختی نیست، دوربین‌های بدون آینه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا کوچکتر و سبک‌تر اند.

چشمی

داشتن چشمی برای خیلی از افراد اهمیت زیادی دارد. برخی از دوربین‌های بدون آینه هستند که فاقد چشمی‌اند و کاربر باید تنها از صفحه نمایش آن اطلاعات را ببینید؛ این موضوع همچنین باعث مصرف بیشتری باطری می‌گردد. البته دوربین‌های DSLR نیز همگی دارای یک چشمی یکسان نیستند، زیرا درصد پوشش آن‌ها از صحنه متفاوت است. اگر پوشش چشمی دوربین شما ۹۷ یا ۹۸ درصد است باید بدانید که بخشی از صحنه‌ای که در حال ثبت آن هستید را در چشمی نمی‌بینید و در نتیجه باید تا حدی لبه‌های تصویر خود را حدس بزنید.

سایز سنسور

سنور فول فریم یا سنسور کراپ؟ همانطور که قبلا درباره کراپ فکتور توضیح دادیم، تفاوت سنسورهای فول فریم و کراپ، تنها در میزان برش تصویر نیست بلکه در میزان نویز تصویر و دینامیک رنج آن نیز موثر است. اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت سنسورها و پردازش تصاویر، تفاوت در این سنسورها کم شده است و دوربین‌های بسیار خوبی با سنسور کراپ در دسترس هستند. اما نکته مهم در انتخاب دوربینی با سنسور کراپ یا فول فریم این است که توجه کنید آیا لنزهای مد نظر شما برای آن سایز سنسور موجود است یا خیر. همچنین معمولا لنزهای طراحی شده برای سنسورهای کراپ ارزانتر از لنزهای دوربین‌های فول فریم هستند. عکاسی ورزشی یا حیات وحش با دوربین‌های کراپ می‌تواند به دلیل فاصله کانونی بیشتر لنز، مفید واقع شود.

ایزو یا حساسیت سنسور

در چه شرایطی عکاسی می‌کنید؟ اگر همیشه در استودیو و با پروژکتور و نورپردازی کار می‌کنید و در محیط‌های کم نور خیلی عکاسی نمی‌کنید، نیازی به دوربینی با بالاترین حد ایزو مانند نیکون D5 و کانن ۱Dx Mark II را ندارید. به موقعیت‌هایی که در آن عکاسی می‌کنید توجه کنید، اغلب به چه ایزویی نیاز دارید؟ آیا دوربین فعلی شما در ایزو بالا نویز زیادی دارد و قادر به رفع آن در نرم‌افزارهای ویرایش عکس نیستید؟ پس الویت شما دوربینی است که در ایزو بالا، نویز کمتری دارد.

سیستم اتوفوکوس

عکاسی ورزشی یا خبری انجام می‌دهید؟ نیاز به دوربینی دارید که سوژه‌های متحرک صحنه را دنبال کند؟ نیاز به دوربینی دارید که به وسیله‌ کلیدها، سریعا تنظیمات در دسترس باشد؟ سرعت اتوفوکوس در دوربین‌های DSLR بیشتر از دوربین‌های بدون آینه است اما این بدین معنی نیست که این دوربین‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. پس به دقت به موقعیت‌هایی که در آن عکاسی می‌کنید توجه کنید و دوربین خود را براساس آن انتخاب کنید.

نوع کارت حافظه

دوربین‌های فعلی دارای درگاه کارت حافظه متفاوتی هستند، کارت‌های SD، CF یا XQD. سرعت انتقال اطلاعات در این کارت‌ها متفاوت است و قیمت‌های متفاوتی نیز دارند. اگر با سرعت زیاد و عکس‌هایی پی در پی می‌گیرید، بهتر است که دوربین شما از کارت حافظه‌ای با سرعت بالاتر پشتیبانی نماید.

طراحی بدنه دوربین

در برخی از دوربین‌ها، تمامی تنظیمات مهم در دسترس شما هستند و با کلیدهای مختلف می‌توانید به راحتی آن‌ها را تغییر دهید. برخی از دوربین‌ها مانند DSLR های مبتدی فاقد تمام این کلیدها هستند. اگر برای شما مهم است که دوربین خود را روبه روی چشمتان بگیرید و تمامی تنظیمات دوربین را بدون نگاه کردن به صفحه انجام دهید، باید هنگام خرید یا ارتقا دوربینتان به آن توجه کنید. هر سازنده دارای یک طراحی بدنه است، باید ببینید که کدامیک را برای کار می‌پسندید و با آن راحت هستید.

در نهایت باید گفت که این شما هستید که هرکدام از موارد بالا برایتان یک درجه از اهمیت را دارد و تنها شما هستید که می‌توانید مدل و برند دوربین خود را انتخاب کنید. جست‌وجو و امتحان کردن دوربین قبل از خرید، به شما کمک زیادی خواهد کرد. در نهایت فراموش نکنید که تمامی این موارد برای این است که بتوانید راحت‌تر و بهتر عکاسی کنید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments