قوانین عکاسی پرتره را بشکنیم

0
2519
قوانین عکاسی پرتره

اصول زیادی برای ثبت پرتره وجود دارد ولی گاهی شکستن قانون‌ها می تواند عکس‌های متفاوت‌تری را ایجاد کند. در این مطلب می‌خواهیم قوانین عکاسی پرتره که می توانیم آن ها را بشکنیم با هم مرور کنیم.

HDR

استفاده از این تکنیک بیشتر در عکاسی از مناظر و سوژه‌های بی‌جان به کار می‌رود. اما گاهی گرفتن پرتره‌هایی با این تکنیک می‌تواند عکسی با رنگ‌ها و کنتراست اغراق شده را ایجاد کند که گیرایی بیشتری داشته باشد.

 قوانین عکاسی پرتره
Basketball Stadium by Joel Grimes on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Monique, Big Sur. by Joel Grimes on 500px.com

Over-Exposure/Under-Exposure

عکس‌های با ننور نامناسب (نور بسیار زیاد یا نور کم) بدون شک عکس‌های خوبی نیستند. اما اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند عکس زیبایی را ایجاد کند. پس اگر سوژه شما نور مناسبی دارد می‌توانید اجازه دهید نور در اطراف آن نقش بیشتری داشته باشد. در عکاسی پرتره ترس از عدم استفاده از نور زیاد این است که جزییات پوست از بین می‌رود. اگر بتوانید مرز بین روشنایی و تاریکی را با دقت تغییر دهید، عکسای زیبایی خواهید داشت.

 قوانین عکاسی پرتره
selina by Martin Strauss on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Veiled by Jessica Drossin on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Adv by Denis Kartavenko on 500px.com

پرتره‌هایی بدون چشم

تصور پرتره‌هایی بدون چشم کمی سخت است واکثر عکاسان هنگام ثبت عکس به دنبال نمایش زیبایی چشم‌ها هستند. این موضوع که چشم‌های نقش موثری در ارتباط هستند اما می‌توایند با خلاقیت عکس‌هایی را خلق کنید که بیشتر در خاطر ببیننده بمانند.

by Alexander Sikov on 500px.com
by Alexander Sikov on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Robin by Hartmut Nörenberg on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
by Oleg Gekman on 500px.com

استفاده از لنز واید

اگر به دنبال لنز مناسب عکاسی پرتره هستید، معمولا لنزهایی با فاصله کانونی ۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر به شما پیشنهاد می‌شود که کمترین اعوجاج را در صورت ایجاد می‌کنند. البته عکاسان مد گاها از لنزهای واید استفاده می‌کنند که باعث می‌شود سوژه در کادر گم شود. اما گاهی با استفاده از این لنزها می‌توان عکسی به مانند زیر ایجاد کرد. که دو قانون عکاسی از پرتره (تکنیک HDR و استفاده از لنز واید) را زیر پا گذاشته است.

 قوانین عکاسی پرتره
by Lee Jeffries on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Manchester by Lee Jeffries on 500px.com

همواره از رنگ‌های روشن در لباس استفاده نکنید

این یک قانون کلی نیست و همیشه نمی‌توان آن را به کار برد اما گاها با انتخاب رنگ‌های مناسب  توجه بیشتری را جلب کنید. توامان شدن پس زمینه و لباس های روشن، چشم را از سوژه اصلی دور می کند.

 قوانین عکاسی پرتره
GABI. by Cristy Elaine on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Dasha by Jay Kreens on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Maria by Ann Nevreva on 500px.com

از پس‌زمینه‌های شلوغ پرهیز کنید

اگر کادری واید را برای پرتره خود در نظر بگیرید، عناصر بیشتری در صحنه حضور خواهند داشت. با توجه به دیافراگمی که انتخاب می‌کنید، پس‌زمینه‌ای تار یا با وضوح بالا خواهید داشت. اما باید به این نکته توجه کنید که حتی با اگر دیافراگمی باز انتخاب کنید تا حدکثر بوکه را در پس‌زمینه داشته باشید بازهم باید توجه کنید که پس‌زمینه شما شلوغ نباشد. زیرا باعث می‌شود چشم بیننده از سوژه منحرف شود.

اگر محیطی که می‌خواهید در آن عکاسی کنید، شلوغ است، از خود بپرسید که آیا این پرتره با داشتن پس‌زمینه‌ای مینیمال موثرتر خواهد بود؟ اگر جوابتان مثبت است، به دنبال پس‌زمینه دیگری باشید. در نمونه‌های زیر می‌توانید ببینید که چطور یک پس‌زمینه شلوغ می‌تواند موثر باشد. عکس‌های زیر را ببینید که هریک با داشتن پس‌زمینه شلوغ ولی با انتخاب نوع کادر، ترکیب‌بندی و نور هریک توانسته‌اند عکس‌هایی خوب و قوی ایجاد کنند.

 قوانین عکاسی پرتره
Autumn girl by Oleksandr Pshevlotskyy on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Magic Lanterns by Alessandro Di Cicco on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Charlotte by Jesse Herzog on 500px.com

از فلاش استفاده کنید

این نکته که نور طبیعی یک منبع نوری بسیار مناسب برای عکاسی است، شکی نیست ولی این نور همیشه فراهم نیست، فلاش‌های اکسترنال می‌تواند کمک زیادی در نوردهی مناسب عکستان داشته باشد.

 قوانین عکاسی پرتره
Vanessa – Natural Light – Dani Diamond by Dani Diamond on 500px.com
 قوانین عکاسی پرتره
Caitlin – Natural Light by Dani Diamond on 500px.com

شجاع باشید، قوانین را بشکنید و به یاد داشته باشید که همیشه نتایج ایده‌آل را به دست نخواهید آورد ولی به یاد داشته باشید که با تکرار می‌توانید موفق شوید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments