عکاسی با لنز واید در طبیعت

1
4728
عکاسی با لنز واید

لنز محبوب عکاسان طبیعت و منظره، بدون شک لنزهایی با زاویه دید زیاد هستند . اما استفاده از این لنزها گاهی مشکل است. مشکل اصلی این است که این لنزها با آنچه که ما با چشمانمان می‌بینیم تفاوت دارند و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانیم از آن‌ها به درستی استفاده کنیم. با این حال لنزهای واید یکی از ابزارهایی هستند که اگر از آن‌ها به خوبی استفاده کنید، می‌توانید عکس‌های دیدنی و جذابی را ثبت کنید. در این مقاله به مواردی که هنگامی عکاسی با لنز واید باید به آن توجه کنید خواهیم پرداخت.

اغراق در چشم‌انداز

اگر تا به حال از لنزهای واید استفاده نکرده‌اید باید بدانید که اولین چیزی که در استفاده از این لنزها توجه شما را جلب خواهد کرد، اغراق آمیز بودن پرسپکتیو است. می‌دانید که اگر به اشیا نزدیک شوید، اندازه آن‌ها افزایش خواهد داشت. لنزهای واید به دلیل داشتن زاویه بسیار زیاد به شما این امکان را می‌دهند که به سوژه خود نزدیک شوید ولی تغییری در جای آن در عکس به وجود نیاید.

در واقع پرسپکتیو واقعی عکس شما خیلی به لنز وابسته نیست و تنها به فاصله شما از سوژه بستگی دارد. با این حال به نظر می‌رسد که لنزهای واید پرسپکتیو را بیشتر از سایر لنزها تغییر می‌دهند. دلیل آن هم این است که با این لنزها شما به سوژه خود نزدیک‌تر از حالت عادی می‌شوید.

اغراق آمیز بودن پرسپکتیو یک شمشیر  دو لبه است. از یک طرف به این معنی است که پیش‌زمینه عکس بسیار وسیع بوده و جزییات زیادی دارد . برای مثال عکاسی از شن و ماسه و نشان دادن خطوط می‌تواند پیش زمینه جالبی را در عکس شما ایجاد کند.

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox – NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 1/100, f/16.0

اما از طرفی دیگر این نوع پرسپکتیو گاها عکاسی را دچار مشکل می‌کند. برای مثال اگر بخواهید از کوهستان عکاسی کنید با استفاده از این لنزها هر چیز که در نزدیک شماست با جزییات مشخص بوده و کوهستان در انتهای عکس، بخش کمی از صحنه را به خود اختصاص می‌دهد.

این یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که هنگام استفاده از لنز واید با آن مواجه خواهید شد. پس لنزهای واید پیش‌زمینه عکس شما را وسعت می‌بخشند و درنتیجه پس‌زمینه عکس کاهش پیدا می‌کند. پس برای عکاسی از کوهستان بهتر است از این لنزها استفاده نکنید.

به دو عکس زیر نگاه کنید. عکس اول با یک لنز ۲۰ میلمتر گرفته شده است و کوهستان بسیار کوچک است. عکس دوم با لنز ۷۰ میلیمتر گرفته شده است که قطعا عکس بهتری است.

عکس گرفته شده با لنز ۲۰mm

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox – NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 3, f/16.0

عکس گرفته شده با لنز ۷۰mm

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox

در عکس اول می‌بینید که پیش‌زمینه عکس بسیار زیاد بوده و کسل کننده است زیرا تنها چند سنگ و کمی چمن است و این موارد قطعا آن قدر مهم نیستند که نیمی از فضای کادر را به خود اختصاص دهند.

البته با تمامی این مشکلات لنزهای واید گزینه مناسبی برای عکاسی از منظره به شمار می‌روند. اگر پیش زمینه مناسبی داشته باشید، می‌توانید به عکس‌های خود  حسی سه بعدی ببخشید که بیننده با دیدن آن، خود را در آن صحنه حس نماید.

نمای وسیع

شاید برخی از افراد به شما بگویند که از این لنزها استفاده نکنید چون همه چیز در عکس شما ثبت می‌شود. اما این موضوع  در عکاسی از منظره همیشه صدق نمی‌کند. گاهی یک منظره آنقدر زیبا و چشم نواز است که تنها راه ثبت تمام جزییات آن، استفاده از این لنزهاست. (البته می‌توانید با لنز تله فتو نیز به  حالت پاناروما عکاسی کنید). قطعا هنگام عکاسی باید به پیش‌زمینه و پس‌زمینه توجه کنید.

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox – NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 2/5, f/11.0

در عکس بالا تلاش شده است که نمایی وسیع از صحنه ثبت شود که شامل ابرهای آسمان و دشت بوده است و قطعا بدون لنز واید این امر میسر نبود.

در بسیاری از موارد، کسانی که به تازگی قصد عکاسی با لنزهای واید را دارند، در عکس‌های خود فضای خالی زیادی را می‌بینند و این موضوع باعث می‌شود که دیگر نخواهند از این لنزها استفاده کنند. سخت‌ترین قسمت در استفاده از لنزهای واید، این است که دقت کنید در تمامی بخش‌های عکس شما چیزی وجود داشته باشد. در برخی از صحنه‌هایی که ممکن است بخواهید عکاسی کنید، بخش زیادی از کادر شما را چمن یا آسمان پر می‌کند و اگر به آنچه که در کادر حضور دارد توجه نکنید، عکس شما موفق نخواهد بود.

قانون کلی این است که عکاسی با لنز واید زمانی موفق است که در تمامی بخش‌های صحنه جزییات جذابی وجود داشته باشد و در مجموع ترکیب بندی مناسبی را خلق کنند.

فضای منفی

هنگامی که می‌خواهید عکس‌هایی ثبت کنید که فضای منفی زیادی دارند؛ می‌توانید از لنزهای واید استفاده کنید.

فضای منفی چیست؟ در عکاسی فضای منفی بخشی از عکس است که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند. اگر می‌خواهید از یک درخت، در دشت وسیع و یکنواخت پوشیده از برف عکاسی کنید، عکس شما دارای فضای منفی زیادی است.

در برخی از عکس‌ها فضای منفی یک ابزار قدرتمند است تا بتوانید توجه بیشتری را به سوژه اصلی خود جلب کنید، زیرا سوژه شما به وسیله یک فضای خالی احاطه شده است. فضای منفی در عکاسی می‌توانید حس تنهایی را نیز در عکس شما ایجاد کند. یا اگر قصد دارید کوچک بودن سوژه را در پیرامونش به نمایش بگذارید، می‌توانید از فضای منفی استفاده کنید.

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox – NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 1/640, f/4.0

البته هدف شما در عکاسی از منظره خلق عکس‌هایی با فضای منفی نیست. در واقع بسیاری از اوقات فضای منفی مشکل اصلی استفاده از لنزهای واید است. فراموش نکنید که تمامی این موارد به صحنه شما بستگی دارد. اگر بخواهید فضای خالی یک صحرا را به نمایش بگذارید، فضای منفی برایتان مثبت است. اما اگر می‌خواهید زیبایی و درام یک صحنه را از دور نشان دهید، فضای منفی، شما را از هدفتان دور می‌کند.

عکاسی با لنز واید
Spencer Cox – NIKON D7000 + 17-55mm f/2.8 @ 17mm, ISO 160, 30/1, f/8.0

لنزهای واید یکی از محبوب‌ترین ابزارهای عکاسی از مناظر هستند زیرا این امکان را فراهم می‌کنند که با مبالغه در پیش‌زمینه عکس، حسی سه بعدی از فضا به بیننده منتقل شود یا زیبایی‌ های یک پهنه‌ی گسترده به نمایش گذاشته شود. اما از این لنزها به راحتی نمی‌توان استفاده کرد. زیرا فضای منفی زیادی را به صحنه اضافه می‌کنند که همیشه مطلوب نیست. در عین حال با این لنزها، پس‌زمینه عکس نسبت به سایر بخش‌ها سهم کمتر ی از کادر را به خود اختصاص داده و اهمیت خود را از دست می‌دهد.

اگر بتوانید از پس این مشکلات برآیید، قطعا این لنزها بخش مهمی در عکاسی شما خواهند داشت زیرا به شما کمک خواهند کرد که دنیای پیرامونتان را به شیوه‌ای جالب ثبت کنید.

شما تجربه عکاسی با لنز واید را دارید؟

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
اسماعیل
اسماعیل
6 سال قبل

عالی بود از نویسنده مطلب ممنونم. واقعا مفید بود