عکاسی از طبیعت با نور نامناسب

0
2816
اهمیت سادگی در عکاسی

عکاسی از منظره و در محیط باز در درجه اول با نور طبیعی انجام می شود که خود مشکلاتی را گاها به همراه دارد. برای مبتدیان علاوه بر اینکه بهترین موقعیت ها با نور مناسب چند ساعت بیشتر دوام ندارد، وقتی نور خورشید در میان ابرهای خاکستری پوشیده می شود، دیدن منظره در بهترین حالت، غیر ممکن خواهد بود. وقتی آسمان خاکستری است یا خورشید مستقیما بالای سر قرار دارد، گرفتن عکسی خلاقانه و با کیفیت بالا کمی سخت می شود.

در مقاله زیر تعدادی از راه حل هایی که هنگام عکاسی از طبیعت با نور نامناسب ، می تواند به شما کمک کند را به اشتراک می گذاریم.

۱- دنبال رنگ ها بگردید!

نورطبیعی در طلوع و غروب خورشید، رنگ را در منظره شما اشباع و رنگ های زیبایی را در منظره ایجاد می کند. وقتی آسمان از ابر پوشیده است، نور طبیعی برای این که بتواند رنگ ها را به خوبی نشان دهد، وجود ندارد. در حالی که برای ثبت عکس شما باید دنبال یک موضوع با رنگ های زنده (Vivid) باشید.

در یک آسمان ابری، نور بسیار ملایم خواهد بود، پس می توانید دنبال رنگ هایی باشید که در نور طلوع یا غروب کمتر به چشم می آیند. مثلا رنگ بنفش یا آبی. این رنگ ها در طلوع یا غروب خورشید خیلی ظریف به نظر می رسند، اما یک روز ابری به این رنگ ها اجازه درخشش بیشتری می دهد.

بعد از یک باران شدید هم می توانید عکس هایی زیبا با رنگ های اشباع شده ثبت نمایید. حتی با یک آسمان دلگیر؛ باران در جنگل، همیشه رنگ هایی سبز و زنده ایجاد می نماید. بهترین توصیه برای عکاسان منظره این است که حتما فیلتر پولاریزه خود را همراه داشته باشند!

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
NIKON D7000 + 50mm f/1.4 @ 50mm, ISO 100, 13, f/11.0

۲- جزئیات را نشان دهید!

اگرچه یک چشم انداز وسیع در طلوع خورشید بسیار زیبا خواهد بود اما جزئیات نیز در هوای ابری همان زیبایی را ایجاد خواهند نمود.

آسمان صاف و بدون ابر قطعا یکنواخت و کسل کننده خواهد بود و عکس هایی در این موقعیت از مزیت داشتن آسمان زیبا بی بهره خواهند بود. اما در نهایت باید این سوال را از خود بپرسید، وجود آسمان به ترکیب بندی بهتر عکس شما کمک خواهد نمود یا خیر!

در یک روز ابری میتوانید از لنزهای تله خود استفاده کنید، زیرا امکان عکاسی از حیات وحش را نیز برایتان فراهم می آورد.

پس در یک آسمان خاکستری در کنار عکاسی از چشم انداز ها به جزئیات هم دقت نمایید.

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1.6, f/16.0

۳- نزدیکتر فوکوس کنید!

یکی دیگر از انواع عکاسی در روزهایی با آسمان خاکستری، عکاسی ماکرو می باشد.

آسمان ابری، سایه های نرم ایجاد می کند که باعث می شود بتوانید رنگ های واقعی سوژه را وقتی از نزدیک از آنها عکاسی می کنید، ثبت نمایید. البته بعضی از عکاسان ترجیح می دهند از فلاش استفاده کنند اما به یاد داشته باشید که ابرها هم نور فوق العاده ای دارند.

رنگ ها در عکاسی ماکرو بسیار شدیدتر از رنگ ها در یک منظره ی گسترده اند، زیرا مه کمتری میان لنز و سوژه شما قرار دارد. عکاسی ماکرو دنیایی پر از رنگ است!

همچنین بعد از بارش باران شما می توانید از قطرات آب نیز عکاسی نمایید. طرحهای هندسی که توسط قطرات آب ایجاد می شوند می توانند یک سوژه عکاسی از طبیعت  در نورنامناسب باشند.

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
Nikon D800e + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 400, 1/200, f/6.3

۴- نوردهی با زمان بالا

در یک اسمان ابری یکی از مسائل مهمی که نگرانی ایجاد می کند، این است که عکس های شما منحصر به فرد بودن خود را از دست بدهند. این امر به راحتی با یک فیلتر Natural-Density قابل حل خواهد بود.

Natural Density فلیتری  از جنس یک شیشه تیره می باشد که به شما اجازه می دهد حتی در طول روز نیز عکس هایی با زمان نوردهی بالا ثبت نمایید.

البته این فیلتر در تمام مناظر کاربرد ندارد، در حقیقت وقتی شما یه سوزه متحرک مانند ابرها، آب، مردم و .. دارید، نوردهی با زمان بالا می تواند عکس های غیرمعمول، بدون در نظر گرفتن نور را داشته باشید.

عکاسی با زمان نوردهی بالا، رنگ هایی که با چشم شما به سختی قابل دیدن هستند را مشخص می نماید. اگر یک بار دوربین خود را پیش از طلوع آفتاب در این حالت تنظیم نمایید ( long-Exposure ) از تعداد رنگ هایی که در عکس شما ثبت شده تعجب خواهید کرد.

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
 Nikon D800e + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 30, f/4.0

۵- سیاه و سفید عکاسی کنید!

در یک هوای ابری با کنتراست بالا، عکس های تک رنگ می توانند حس زیبایی و دراماتیک زیادی را منتقل کنند که در عکس هایی با نور و رنگ، غیر ممکن است. به همین دلیل عکس های سیاه و سفید ذاتا سورئال هستند.

مردم علاقه دارند تا تا عکس های طبیعت را به صورت غیر معمول و بسیار زیباتر از آنچه دیده می شوند، نشاند دهند. برای تحقق این موضوع از رنگ هایی که به ندرت دیده می شود، استفاده می کنند.  عکس های سیاه و سفید با کنتراست بالا می توانند با عکس هایی اشباع شده از رنگ برابری کنند.

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
Nikon D800e + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 1/10, f/11.0

۶- عکاسی در نور اواسط روز

تمام تکنیک هایی که در بالا ذکر شد برای عکاسی در روزهای ابری با نور کم بود در حالی که عکاسی از مناظر ، درست در مقابل این موضوع هم مشکلاتی دارد: نور شدید اواسط روز

این نور مانند وقتی که هوا ابری است، دلگیر کننده نیست؛  اما می تواند بسیار خسته کننده باشد، زیرا اجتناب از سایه های شدید و نقاط بسیار روشن کار مشکلی است و معمولا عکس شما کنتراست خوبی ندارد. نور این ساعات روز اصلا مناسب و منحصر به فرد نمی باشد.

این بدین معنی نیست که وقتی آفتاب در بالای سر شما قرار دارد از عکاسی اجتناب نمایید، بلکه باید از شدت نور زیاد به نفع خود استفاده نمایید.

میتوانید از نور اواسط روز برای ایجاد عکس هایی با سایه ها و ایجاد یک ترکیب بندی در عکس خود، استفاده کنید. این تکنیک برای چشم اندازهای وسیع خیلی مناسب نیست اما در مناظر شهری و عکس هایی با نمای نزدیک می تواند ترکیب بندی خوبی را در عکس شما ایجاد نماید.

این را در خاطر داشته باشید که ما می خواهیم جزئیات در highlight ها حفظ شود حتی اگر سایه ها تاریک تر گردند. پس اگر exposure compensation شما منفی بود نگران نشوید. بسیاری از عکس های خیابانی مشهور در وسط روز گرفته شده اند.

عکاسی از طبیعت با نور نامناسب
Nikon D7000 + 17-55mm f/2.8 @ 38mm, ISO 100, 1/320, f/8.0

در برخی موارد، عکاسان،  مکان های شگفت آور، با نور نامناسب را می بایند، اگر چه همه می خواهند که آن منظره را در بهترین نور ثبت نمایند اما تعداد کمی هستند که می تواند روزها و هفته ها برای ثبت آن صحنه در بهترین حالت، صبر کنند.

یک روز ابری برای ویرایش عکس های قدیمی و یافتن مکان های جدید بسیار مناسب است. بسیاری عکاسان طبیعت در این روزها به دنبال مکان های جدید برای عکاسی می پردازند، اما بسیاری از افراد مخصوصا عکاسانی که همیشه سفر می کنند زمان کافی برای برنامه ریزی بلند مدت برای یک شات را ندارند ولی باز هم می توانند با نور نامناسب عکس های خوبی ثبت کنند.

نکته مهم این است که در منظره مورد نظر شرایط نور را به خوبی تشخیص دهید و بیشترین بهره را از نور موجود برای ثبت عکس خوب ببرید. در اواسط روز با نور بسیار شدید به دنبال سایه های شدید، که بتواند ترکیب بندی مناسبی داشته باشد؛ بگردید. در روزهای ابری به دنبال سوژه های با رنگ های زنده باشید و یا در نهایت عکس های سیاه و سفید ثبت نمایید.

مهم نیست که شرایط نور چطور است، همیشه تصاویر خوبی می توانند خلق شوند.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments