ترفندهای عکاسی انتزاعی

0
2995

عکاسی انتزاعی یا آبستره (Abstract) یکی از شاخه‌های عکاسی است که علاقه مندان زیادی دارد. در این شاخه عکاسان با به کارگیری تکنیک و کمک گرفتن از تخیل سعی در ایجاد عکس‌هایی می‌کنند که به جای تمرکز بر روی یک سوژه، بافت یا یک الگو را به نمایش می‌گذارد.

اگر می‌خواهید تجربه جدیدی در عکاسی با دوربین خود داشته باشید و عکس‌هایی را براساس رنگ، نور، احساس و حرکت ثبت کنید؛ با ما همراه باشید تا ترفندهای عکاسی انتزاعی را با شما مرور کنیم.

۱- دوربین را حرکت دهید

ساده‌ترین راه برای ایجاد تصاویری پر از رنگ و خطوط، تار کردن همه چیز در فریم است. بدون نگرانی از اینکه دوربین بدون لرزش بماند، با حرکت دوربین می‌توانید این عکس‌ها را ایجاد کنید. برای این کار ابتدا سرعت شاتر را به ۱/۱۰ ثانیه یا کمتر کاهش دهید. برای راحتی بیشتر می‌توانید از حالت الویت شاتر نیز استفاده کنید. هرچه ایزو پایین تر باشد بهتر است. سعی کنید با ایزو ۱۰۰ عکاسی کنید.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

سپس به سایه‌های اطراف خود به خوبی نگاه کنید. زیرا عکاسی با این سرعت شاتر در نور‌های کم به خوبی عمل می‌کند و اگر در محیطی پور نور عکاسی کنید، احتمالا عکس Overexpose خواهد شد.

سپس در یک جهت دوربین خود را حرکت داده و عکس بگیرید. جهات دیگر را هم امتحان کنید. حرکات دایره‌وار و تصادفی را نیز امتحان کنید. حتما این کارها را انجام دهید زیرا چشم شما باید ببینید که صحنه مقابلتان با حرکت دوربین چگونه خواهد شد. هرچه بیشتر در جهات مختلف دوربین را حرکت داده و عکاسی کنید پی خواهید برد که کدامیک عکس بهتری را ایجاد خواهد کرد.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

۲- اشیا متحرک را در قاب قرار دهید

یکی دیگر از راه‌های ثبت عکس‌هایی مملو از رنگ، عکاسی از سوژه‌های متحرک است. این کار مانند نقاشی با نور است. باز هم با سرعت شاتر پایین می‌توانید این کار را انجام دهید. به دنبال رنگ‌‌ها در اطراف خود باشید. حرکت چرخ خودرو، حرکت قطار، یک تابلو متحرک یا هرآنچه که در اطرافتان متحرک است.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

۳- زوم کنید

استفاده از لنزهای زوم می‌تواند کمک زیادی به شما کند. زیرا با لنزی واید باید به کل صحنه و آنچه در آن قرار دارد توجه کنید اما با زوم کردن می‌توانید بخشی از صحنه که توجه شما را جلب کرده است به صورت یک تصویر انتزاعی به تصویر بکشید. با زوم کردن می‌توانید به جزییات بپردازید.

به عکس زیر نگاه کنید، چه می‌بینید؟

ترفندهای عکاسی انتزاعی

حال به عکس زیر که که با زاویه وایدتری از همان صحنه گرفته شده است نگاه کنید:

ترفندهای عکاسی انتزاعی

۴- از داخل اشیا عکاسی کنید

کمی ریزبین شوید، داخل یک لیوان شیشه‌ای رنگی، گل یا هرآنچه که در اطرافتان می‌بینید می‌تواند به سوژه‌ای زیبا برای ثبت این عکس‌های تبدیل شود.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

۵- نوردهی چندگانه

استفاده از این تکنیک گاهی اوقات به این دلیل که سوژه اصلی قابل تشخیص است از نظر برخی از عکاسان در این شاخه قرار نمی‌گیرید. اما شما می‌توانید آن را امتحان کنید. یک عکس با فوکوس خوب از سوژه خود بگیرید. سپس دو یا چند عکس دیگر از همان سوژه با زوایای مختلف دیگر بگیرید. البته فراموش نکنید که این عکس‌ها دیگر نباید فوکوس باشند. برای اینکه سوژه کمتر قابل تشخیص باشد می‌توانید زوم کنید.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

۶- پردازش عکس‌ها

یکی از راه‌های دیگر برای ایجاد عکس‌های انتزاعی این است که در نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ، با استفاده از فیلترها و تکنیک‌های مختلف صحنه خود را تار کنید.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

همچنین می‌توانید از یک صحنه رنگ‌های مختلفی را خروجی بگیرید. برای مثال عکس‌های زیر تنها با تغییر ترازسفیدی و تینت در نرم‌افزار لایت‌روم به وجود آمده است.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

ترفندهای عکاسی انتزاعی

ترفندهای عکاسی انتزاعی

تنها با شکستن برخی از قوانین می‌توانید از عکسی شگفت‌آور خلق کنید. همین حالا امتحان کنید. قطعا از این تصاویر هنری لذت خواهید برد.

ترفندهای عکاسی انتزاعی

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments