چند راهکار ساده برای عکاسی خیابانی

1
2953

ماهیت عکاسی خیابانی به ثبت زندگی روزمره در جامعه و خیابان باز می‌گردد. تمام محیط اطراف شما میتواند فرصتی برای تمرین باشد. نیازی نیست که برای گرفتن عکس‌های خوب سفر کنید. عکاسی خیابانی شاخه‌ای است که عکس ها بدون اجازه و دانستن سوژه ثبت می‌شود. اگرچه، این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. گاهی می‌توانید از غریبه‌ها اجازه بگیرید و از آن‌ها عکاسی کنید. این راه کمک می‌کند که بتوانید پرتره‌های صمیمی‌تری را در محیط ثبت کنید.

مهم‌ترین بخش در عکاسی خیابانی این است که با عکاسی و بیرون رفتن با دوربین خود لذت ببرید. به یاد داشته باشید که هدف شما ثبت احساسات، انسانیت و به تصویر کشیدن کاراکتر یک شخص است.. ممکن است زمان زیادی ببرد تا بتوانید به عکس مورد نظر خود برشید ولی کمی تمرین و صبر قطعا ارزشمند خواهد بود.

عکاسی خیابانی

انتخاب لنز مناسب

یکی از مهم‌ترین پارامترها در عکاسی خیابانی این است که لنز مناسبی را انتخاب کنید. ممکن است وسوسه شده باشید که از لنزهای تله استفاده کنید؛ اما باید بدانید که انتخاب این لنزها بیشتر از آنکه نتیجه خوبی داشته باشند نتیجه نامناسبی به همراه دارند. قطعا نمی‌خواهید با یک لنز بزرگ در یک طرف بایستید و لنز خود را به سمت غریبه‌ها برای عکاسی بگیرید. اگر می‌خواهید به طور نامحسوس عکاسی کنید باید به سوژه خود نزدیک شوید. با یک لنز واید و گم شدن در شلوغی خیابان‌ها می‌توانید عکس‌های خود را نزدیک به آنچه اتفاق می‌افتد ثبت کنید. بسیاری از عکاسان خیابانی از دوربین‌های کامپکت و بدون آینه استفاده می‌کنند زیرا از دوربین‌های DSLR بسیار سبکتر و کوچکتر بوده و افراد با دیدن آن احساس راحتی بیشتری دارند تا یک دوربین و لنز بزرگ.

عکاسی خیابانی

 تنظیمات دوربین

ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت در تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی، حالت AV یا الویت دیافراگم (aperture-priority) است. در این حالت، شما میزان دیافراگم و ایزو را تعیین کرده و دوربین سرعت شاتر را انتخاب می‌کند. در یک روز آفتابی می‌توانید دیافراگم را بر روی f/16 و میزان ایزو را بین ۲۰۰-۴۰۰ تنظیم کنید. اگر دوربین سرعت شاتر را بیشتر از ۱/۲۰۰ نشان داد، می‌توانید عکاسی کنید. در غیر این صورت با توجه به سرعت شاتر دوربین، دیافراگم و ایزو را تغییر دهید. اگر دوربین سرعت شاتر را کمتر از ۱/۸۰ نشان داد، باید بدانید که ممکن است عکس شما تار شود. البته این موضوع همیشه بد نیست و گاهی برای ایجاد افکت، می‌توانید از این سرعت شاتر استفاده کنید. به هر حال برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها، میزان ایزو را افزایش دهید یا دیافراگم بازتری را انتخاب کنید.

اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید، می‌توانید دوربین را در حالت P یا خودکار قرار دهید. در این حالت دوربین تمامی تنظیمات را انجام می‌دهد. در این حالت نیز می‌توانید میزان EV را تنظیم نمایید. این حالت برای مواقعی که می‌خواهید با عجله عکسی را بگیرید مناسب است ولی نباید فراموش کنید که در این حالت کنترل کمتری بر روی آنچه دوربین انتخاب می‌کند دارید و شاید نتوانید عکس را آن طور که مد نظر دارید ثبت کنید. البته نباید فراموش کنید که انتخاب دوربین همیشه بهترین نیست.

عکاسی خیابانی

به سوژه خود نزدیک شوید

استفاده از یک لنز واید به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سوزه خود نزدیک شوید. حسن استفاده از لنز واید این است که به بیننده این امکان را می‌دهد تا خود را در آن محیط حس کند. در واقع شما سوژه خود را با محیط و شلوغی‌های اطراف ترکیب می‌کنید.

بسیاری از عکس‌های موفق در این شاخه با فاصله چند متری از سوژه عکاسی شده‌اند. پیاده‌روی در خیابان‌های شلوغ، بازارها و پارک‌ها می‌تواند نتایج مثبتی برایتان داشته باشد. به این شرط که به خوبی ببینید و سوژه‌های جذاب را پیدا کنید. بعد از آن باید به سوژه نزدیک شده و از زاویه مناسبی عکس موردنظر را بگیرید.

عکاسی خیابانی

دوربین خود را همیشه همراه داشته باشید

عکاسی خیابانی از پیش تعیین شده نیست و موقعیت‌ها گذارا هستند و منتظر اینکه شما بارها و بارها عکس بگیرید نمی‌شوند. برای گرفتن عکس‌های بهتر نیاز به تمرین دارید و برای این کار باید همیشه دوربین را همراه داشته باشید. در واقع این کار فرصتی را برایتان فراهم می‌آورد که در هر شرایطی، عکس‌های زیبایی گرفته و آن را با دنیا به اشتراک بگذارید. قطعا به همراه نداشتن دوربین می‌تواند باعث شود فرصت‌های زیادی را از دست بدهید.

اگر می‌خواهید به طور جدی این شاخه از عکاسی را ادامه دهید باید همیشه دوربین خود را همراه داشته باشید. احتمالا واژه “لحظه قطعی” را شنیده‌اید. شما تنها زمان بسیار کوتاهی دارید تا بتوانید از آن سوژه عکاسی کنید. اگر نتوانید آن را لحظه را ثبت کنید، آن لحظه برای همیشه از دست رفته است. به ندریت پیش می‌آید که آن اتفاق مجددا تکرار شود. پس تلاش کنید همیشه آماده باشید.

عکاسی خیابانی

ترس ها را از خود دور کنید

شاید این موضوع در ذهنتان باشد که افرادی که از آن‌ها عکاسی می‌کنید ممکن است عصبانی شوند، با شما به صورت فیزیکی برخورد کنند یا حتی با پلیس تماس بگیرند. ترس یک بخش اجتناب ناپذیر است ولی باید بدانید که در بسیاری از موارد، این ترس ها واقعی نیستند. زمانی می‌توانید با این ترس‌ها غلبه کنید که تمرین بیشتری کنید و زمان بیشتری را در خیابان‌ها عکاسی کنید.

جای خوبی را برای نشستن با دوربینتان پیدا کنید. می‌توانید در کافه‌ها، پارک‌ها و هر جای دیگر با دوربین آماده خود، منتظر فرصتی مناسب برای ثبت عکس باشید. قطعا هنگامی که جایی را برای نشتن انتخاب کرده‌اید کمتر دیده می‌شوید تا زمانی که در وسط یک خیابان بایستید.

می‌توانید در حین عکاسی به موسیقی گوش کنید و در خیابان‌ها پیاده‌روی کنید. موسیقی می‌توانید باعث آرامش ذهنی شما شود. البته فراموش نکنید که در مکان های خلوت و نا آشنا بهتر است برای اینکه به محیط توجه داشته باشید این کار را نکنید.

عکاسی خیابانی

با چشمی دوربین عکاسی کنید

به عنوان قانون کلی در عکاسی خیابانی، تا آنجا که می‌توانید سعی کنید عکس های خود را در راستای چشمانتان بگیرید تا عکسهای بهتری داشته باشید. اگرچه مواقعی وجود دارد که گرفتن عکس از چشمی دوربین، غیر ممکن است. در این مواقع، از صفحه نمایش دوربین استفاده کنید و دوربین را در راستای زانوهای خود قرار دهید.

عکاسی خیابانی

شب ها عکاسی کنید

شب در شهر، یک فرصت مناسب برای گرفتن عکس‌هایی خاص است. عکاسی در شب به راحتی عکاسی در طول روز  نیست. هنگام عکاسی باید توجه زیادی به سرعت شاتر داشته باشید تا سرعت‌ شاتر پایین، موجب تار شدن عکس شما نشود. باید ایزو و دیافراگم را طوری تعریف کنید تا نور مناسب در عکس جبران شود.

اگر قصد دارید با زمان نوردهی بالا عکاسی کنید؛با خود یک سه پایه همراه داشته باشید. همچنین لنزی با دیافراگم باز نیز می‌تواند در عکاسی در شب به شما کمک کند. سعی کنید تا خطوط، سایه‌ها و ترکیب مناسبی را پیدا کنید. ثبت حرکت افراد می‌تواند سوژه جالبی برای پر کردن پیش‌زمینه شما داشته باشد.

عکاسی خیابانی

به دنبال ایده های جدید باشید

ایده‌های قوی معمولا در صحنه‌های ساده‌ای شکل می‌گیرند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که عکاسی خیابانی تنها به گرفتن عکس از افراد و پرتره در خیابان اختصاص دارد. شما همیشه نیاز ندارید که افراد در کادر شما حضور داشته باشند. در مکان‌های شلوغ این کار کمی سخت خواهد بود. سعی کنید به کوچه‌های خلوت‌تر رفته و به دنبال سوژه‌های متفاوت باشید. مطمئن باشید برای انواع مختلف از عکس‌ها (با حضور یا بدون حضور افراد)  فرصت های زیادی را پیدا خواهید کرد.

عکاسی خیابانی

کیفیت عکس همیشه مهم نیست

شاید برخی از شما با این موضوع مخالف باشید. تا آنجایی که ممکن است تلاش کنید عکس‌هایتان کیفیت خوبی داشته باشند ولی در درجه اول ترکیب‌بندی، نور، درام و داستانی که شما می‌خواهید آن عکس به ببینده منتقل کند، اهمیت بیشتری دارند.  اگر عکس‌های شما این موارد را دارند باید بدانید که در مسیر مناسبی قرار دارید.

شارپنس، نویز پایین و کیفیت بالای تصویر هنگامی که ترکیب‌بندی ضعیف، نور بد و فضای مناسبی برای ارایه داستان را نداشته باشد، بی ارزش هستند.  پس فراموش نکنید که بر روی موارد مهم تکیه کنید.

عکاسی خیابانی

از عکاسی لذت ببرید

مانند دیگر شاخه‌های عکاسی، باید از کار خود لذت ببرید. اگر فکر می‌کنید که عکاسی در این شاخه آنقدر مناسب روحیات شما نیست ممکن است عکس‌ها معمولی بگیرید. در حالی که خلاقیت زمانی شکوفا می‌شود که علاقه وجود داشته باشد. پس تلاش کنید که شاخه‌ای را برای عکاسی انتخاب کنید که بتوانید زمان زیادی را صرف آن کرده و از آن لذت ببرید.

این شاخه از عکاسی موجب می‌شود که زمان بیشتری را در بیرون سپری کرده و افراد متعددی را ببینید. در حقیقت شما هر روز، تلاش می‌کنید تا زندگی روزمره را از زاویه‌ای جدید ببینید.

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی نیاز به تمرین زیادی دارد و هرچه تمرین ببشتری کنید، عکس‌های بهتری را ثبت خواهید کرد. در واقع با تمرین است که دید شما به اطرافتان تغییر کرده و اعتماد به نفستان رشد خواهد کرد. این شاخه از عکاسی از ژانرهای دیگر ساده‌تر بوده و برای آن به تجهیزات کمتری نیاز دارید. همچنین لزومی ندارد وقت زیادی را صرف فرآیند پردازش عکس‌ها نمایید. مشاهده و کشف فاکتورهای مهمی در این شاخه از عکاسی هستند. برای مشاهده باید به جزییات توجه کرد و با سرعت آن را کشف کرد. با ترکیب این دو می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید. عکس‌های قوی در این شاخه از عکاسی دارای ایده‌های قوی هستند که احساسات را در ساده‌ترین حالت به نمایش می‌گذارند.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
حسین
حسین
7 سال قبل

مطلب مفیدی بود. در مورد عکاسی خیابانی مطالب بیشتری منتشر کنید لطفا.