نکات ضروری که هنگام خرید لنز باید بدانید

2
3110
خرید لنز

چه لنزی بخرم؟ این سوالی است که ممکن است برای خیلی از افراد وجود داشته باشد و به شکل‌های مختلف مطرح شود. مساله اینجاست که در این سوال بی پایان، یک مشکل وجود دارد و آن این است که لنزی که شما می‌خرید، فقط به خود شما بستگی دارد. چه لنزی را دوست دارید؟ دوست دارید چگونه عکاسی کنید؟ در چه موقعیت‌هایی عکاسی می‌کنید؟ در استودیو عکاسی می‌کنید یا در در محیط‌های بیرون؟ سبک عکاسی شما چیست؟ پس جواب این سوال بستگی به پاسخ شما به این سوال‌های متعدد دارد. شش نکته مهم که هنگام خرید لنز باید به آن ها توجه کنید را با هم مرور می کنیم:

چگونه تصمیم بگیریم که چه لنزی بخریم؟

  • به محدودیت‌های فعلی خود نگاه کنید. آیا مواردی در هنگام عکاسی پیش آمده است که به خود گفته باشید کاش لنز وایدتر یا لنزی با زوم بیشتر داشتید؟ هنگامی سفر کردن ممکن است این نیاز را حس کنید که لنز واید برای ثبت مناظر، بسیار کاربری تر است یا ممکن است با توجه به عکس‌هایی که می‌گیرید، حس کنید که به لنزی زوم نیاز دارید.
  • آیا معمولا در محیط‌هایی عکاسی می‌کنید که نور کمی دارند؟ در این صورت به لنزی نیاز دارید که دیافراگم بازتری داشته باشد. برای عکاسی در محیط‌های کم نور  مانند آسمان شب یا در مکان‌هایی که استفاده از فلاش ممنوع است؛ نیاز به لنزیی با دیافراگم باز دارید. لنزهایی با دیافراگم f/2.8 یا کمتر.
  • آیا قصد دارید که در آینده بدنه دوربین خود را ارتقا دهید؟ اگر این قصد را دارید، توجه کنید لنزی را که انتخاب می‌کنید با بدنه بعدی شما کار کند. برای مثال اگر دوربین کانن دارید، باید بدانید که لنزهای EF در تمام بدنه‌ها کار می‌کنند اما لنزهای EF-S برای بدنه‌های کانن با سنسور کراپ طراحی شده‌اند. پس در انتخاب لنز به این توجه کنید که آن لنز در تمام بدنه‌های آن برند کار کند.
  • قبل از آنکه آن لنز را بخرید، آن را امتحان کنید. با عکاسان دیگر که آن لنز را دارند صحبت کنید، اگر می‌توانید قبل از خرید، آن لنز را از دوستان یا مراکزی که تجهیزات عکاسی را اجاره می‌دهند، گرفته و لنز را تست کنید. در مواردی بعد از تست کردن لنز به این نتیجه می‌رسید که آن لنز، چیزی نبوده است که شما واقعا می‌خواستید.
  • چیزی تحت عنوان تجهیزات مناسب یا نامناسب وجود ندارد. لنزی را بخرید که برای شما مناسب است. ممکن است مطالب زیادی را درباره لنزهای ضروری در عکاسی خوانده باشید ولی در عمل با آن لنزها نتوانید، نتیجه دلخواه را بگیرید. پس با توجه به سبک عکاسی، شرایط و بودجه خود لنز مناسب را انتخاب کنید.
  • در سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس مانند ۵۰۰px یا فلیکر، اگزیف (Exif) عکس‌هایی که دوست دارید را نگاه کنید تا متوجه شوید که عکاس از چه دوربین و لنزی برای ثبت آن عکس استفاده کرده است.  این به شما در انتخاب لنز مدنظرتان کمک خواهد کرد.

با استفاده از نکات ذکر شده بالا، لنزی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. در صورتی که لنزهای گران قیمت زیادی داشته باشید و از آن‌ها استفاده‌ای نکنید، قطعا برنده نیستید. پس در انتخاب تجهیزات دقت کنید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
محمد علی میناوی
محمد علی میناوی
7 سال قبل

سلام
ممنون از اطلاعات خوب و کاربردی که میذارید اگر امکانش هست اطلاعات تخصصی تر راجب به لنزها بذارید. ممنون