سرعت شاتر در عکاسی

1
7434

سه رکن مهم در عکاسی که مثلث نوردهی را تشکیل می دهند، ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر هستند. درباره ایزو و دیافراگم قبلا صحبت کرده ایم. بیایید مفهوم سرعت شاتر را مرور کنیم:

اگر بخواهیم خیلی ساده سرعت شاتر را تعریف کنیم، باید بگوییم سرعت شاتر مدت زمانی است که پرده شاتر باز بوده و نور به سنسور دوربین می رسد. سرعت شاتر را با ثانیه یا کسری از ثانیه اندازه گیری می کنیم.  ۱ثانیه، ۱/۲ ثانیه، ۱/۴ ثانیه، …، ۱/۲۵۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه و غیره. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، مدت زمان کمتری نور به سنسور دوربین می رسد و هرچه کمتر باشد، مدت زمانی که نور به سنسور می رسد بیشتر می شود. سرعت شاتر مسئول دو نوع تغییر در عکس شماست: تغییر روشنایی عکس و ایجاد اثرات چشمگیر توسط فریز کردن حرکت سوژه یا تار شدن حرکت.

سرعت شاتر

اگر از سوژه ای عکاسی می کنید که متحرک است، با سرعت شاترهای مختلف، افکت­ های متفاوتی را می توانید در عکس ثبت کنید. سرعت شاترهای بالا باعث می شود که سوژه متحرک شما در عکس به صورت ایستا و ثابت، ثبت شوند؛ در حالی که سرعت شاترهای پایین باعث ایجاد محوی در سوژه متحرک می شود. البته ممکن است از سوژه غیرمتحرکی با سرعت پایین عکاسی کنید و عکس شما دچار تاری باشد. باید بدانید که هرچه سرعت شاتر پایین تر باشد لرزش دست شما هنگام عکاسی، بیشتر مشخص خواهد بود. پس تاری در عکس به دو دلیل اتفاق می افتد: تاری ناشی از حرکت سوژه – تاری ناشی از تکان خودرن دوربین

در بیشتر مواقع، بهتر است از سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه یا سریع تر استفاده کنید. همانطور که قبلا گفتیم یک دلیل تار شدن عکس ها ناشی از لرزش دوربین است و با سرعت پایین تر از ۱/۶۰ عملا ثبت عکس بدون لرزش دست کمی سخت است.

اگر از سرعت شاتر پایین استفاده می کنید (هر سرعتی پایین تر از ۱/۶۰ ثانیه) برای گرفتن نتیجه مطلوب باید از سه پایه استفاده کنید. همانطور که در بالا استپ های سرعت شاتر را دیدید، متوجه شده اید که هر استپ نسبت به استپ قبل دو برابر شده است. برای مثال ۱/۱۲۵ ثانیه، ۱/۲۵۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه و … . این دوبرابر شدن به شما کمک می کند که متوجه شوید هر استپ نسبت به استپ قبل، مقدار نور رسیده به سنسور را دوبرابر می کند. در نتیجه اگر سرعت شاتر را یک استپ بالا ببرید و دیافراگم را یک استپ کاهش دهید، نتیجه یکسانی را از نظر نوردهی نسبت به عکس اولیه خود خواهید داشت.

در دوربین ها علاوه بر سرعت شاتر که با کسری از ثانیه نشان داده می شوند. سرعت های کمتری هم وجود دارد. برای مثال ۱ ثانیه، ۱۰ ثانیه، ۳۰ ثانیه و غیره. این سرعت شاترها معمولا در موقعیت هایی که میزان نور محیط بسیار کم باشد یا در مواردی که عکاس بخواهد حرکت را در عکس خود ثبت نماید، استفاده می شود.

هنگامی که می خواهید عکس بگیرید باید از خود بپرسید که می خواهید آن صحنه را چگونه ثبت کنید. اگر می خواهید سوژه متحرک شما کاملا ثابت در عکس ثبت شوند باید سرعت شاتری بالا (مانند عکس پرنده در زیر) را انتخاب کنید.

سرعت شاتر
Shutter speed: 1/2000

البته حرکت در عکس همیشه هم بد نیست. برای مثال هنگامی که از یک آبشار یا منظره دریا عکاسی می کنید و می خواهید حرکت سریع آب را نشان دهید، از ماشین مسابقه ای عکاسی می کنید و می خواهید حس سرعت را منتقل کنید یا می خواهید حرکت ستاره ها در آسمان شب را در مدت زمان زیاد نشان دهید، می توانید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید. در تمامی این موارد حتما باید از سه پایه استفاده کنید.

عکس زیر با زمان نوردهی ۵ ثانیه گرفته شده است. در نتیجه ما حرکت آب را  می بینیم.

نکته مهم دیگری که باید هنگام انتخاب سرعت شاتر به آن دقت کنید میزان فاصله کانونی لنز دوربین است. فاصله کانونی بیشتر، میزان لرزش دوربین را برجسته تر می کند و در نتیجه باید سرعت شاتر بیشتری را انتخاب کنید (حتی اگر دوربین یا لنز شما دارای لرزشگیر باشد). در نتیجه در مواقعی که دوربین و لنز شما لرزشگیر ندارد، این قانون را به یاد داشته باشید که سرعت شاتری را انتخاب کنید که مخرج کسر آن بزرگتر از فاصله کانونی شما باشد. برای مثال اگر فاصله کانونی لنز شما ۵۰ میلی متر است، سرعت شاتر ۱/۶۰ احتمالا مناسب است ولی اگر فاصله کانونی لنز ۲۰۰ میلی متر است احتمالا باید سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه را انتخاب کنید.

این نکته را فراموش نکنید که سرعت شاتر را بدون در نظر گرفتن دو رکن دیگر در مثلث نوردهی یعنی ایزو و دیافراگم نمی توان مشخص کرد. هنگامی که سرعت شاتر را تغییر می دهید، باید یک یا هر دو رکن دیگر را برای جبران آن تغییر دهید.

برای مثال اگر سرعت شاتر را از ۱/۱۲۵ ثانیه به ۱/۲۵۰ ثانیه افزایش دهید، میزان نور رسیده به سنسور نصف می شود. برای جبران این نور باید میزان دیافراگم را افزایش دهید ( از f/16 به f/11) یا اینکه ایزو را برای مثال از ایزو ۱۰۰ به ایزو ۴۰۰ تغییر دهید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
پروانه
پروانه
5 سال قبل

مطالبتون عالی ست ،لطفا اگر امکان داره مقالات جدیدتر هم بگذارین. موفق باشین