دیافراگم در عکاسی

7
5404

دیافراگم (Aperture) یکی از ارکان سه گانه عکاسی می باشد. ۲ رکن مهم دیگر سرعت شاتر Shutter Speed و ایزو ISO هستند. بدون شک دیافراگم در نحوه عکاسی شما تاثیرگذار خواهد بود، زیرا با تار کردن پس زمینه (Bokeh) به عکس شما عمق میدان داده  یا همه چیز را در منطقه فوکوس قرار خواهد داد.

در این مطلب سعی میکنیم مفهوم و و کارکرد دیافراگم را به طور ساده به شما توضیح دهیم:

دیافراگم چیست؟

به عبارت ساده، دیافراگم به روزنه لنز گفته می شود که نور از آن به دوربین می رسد. درک این موضوع، اگر آن را با چشم خودمان مقایسه کنیم، راحت تر خواهد بود. تمام دوربین ها براساس چشم انسان طراحی شده اند. قرنیه چشم انسان، مانند بیرونی ترین عنصر در لنز دوربین، تمام نور محیط را جمع کرده و آن را به عنبیه می رساند. با توجه به نور محیط، مردمک چشم، که سوراخی است که نور از آن عبور می کند، گشاد یا تنگ می گردد و از این طریق نور رسیده به چشم را کنترل می کند. کاری که مردک در چشم ما انجام می دهد، دقیقا همان نقش دیافراگم در دوربین است. مقدار نوری که به شبیکیه چشم (مانند سنسور دوربین) ما می رسد دقیقا به سایز مردمک بستگی دارد، مردمک بزردگتر در نتیجه نور بیشتر!

در تصویر زیر میتوانید دیافراگم را در لنز ببینید:

سایز دیافراگم

آن قسمت از لنز که کاری شبیه مردمک چشم ما انجام می دهد دیافراگم نامیده می شود. تنها وظیفه این قسمت از لنز این است که با توجه به میزان باز یا بسته بودن، نور رسیده به سنسور دوربین را کنترل نماید. در عکاسی دیافراگم یا Aperture با عدد/f  نمایش داده می شود، مانند f/5.6.  اعداد f هرکدام به عنوان یک استپ (f-stops) هستند، در واقع سایز دیافراگم را برای ما بیان می کنند (یا به عبارت ساده تر میزان باز یا بسته بودن دیافراگم). f کوچکتر به معنی دیافراگم بازتر و f بزرگتر به معنی دیافراگم بسته تر می باشد.  بسیاری از مردم این موضوع را نامناسب می دانند زیرا همیشه برای ما اعداد بزرگتر نشان دهنده ارزش بیشتر هستند ولی در مورد دیافراگم این موضوع صدق نمی کند. برای مثال f/1.4 از f/2 بزرگتر و بسیار بزرگتر از f/8 می باشد.

با چارت زیر نگاه کنید، سایز دایره ها نشان دهنده میزان دیافراگم است. هرچه اعداد f کوچک تر، دیافراگم بزرگتر است.

مفاهیم پایه عکاسی - دیافراگم

عمق میدان (Depth of Field) چیست؟

مهم ترین چیزی که در اینجا احتیاج دارید، این است که بدانید میزان f یا دیافراگم، تاثیر مستقیم روی عمق میدان عکس شما دارد؛ که به این معنی است، چه محدوده ای از عکس شما sharp باشد. f بالا مانند f/32 که نشان دهنده دیافراگم کوچک است باعث می شود هر آنچه در پس زمینه و جلوی عکس شما قرار دارد در محدوده فوکوس قرار بگیرد، ولی در f/1.4 تنها منطقه محدود سوژه شما در فوکوس خواهد بود و پس زمینه شما تار (Blur) می گردد.

همان طور که در عکس میبینید تغییر f/2.8 به f/8 چه اثری  در عکس گذاشته است. هرچه میزان f  را افزایش دهیم پس زمینه سوژه ما واضح تر خواهد شد.

مفاهیم پایه عکاسی - دیافراگم

 پس هرچه میزان دیافراگم بزرگتر باشد، منطقه فوکوس کوچکتر خواهد شد.

دیافراگم لنز، حداکثر و حداقل

تمامی لنزها دارای محدودیتی در میزان حداقل و حداکثر دیافراگم دارند. اگر به مشخصات فنی لنز خود دقت نمایید، خواهید دید که حداکثر و حداقل دیافراگم لنز شما چه عددی است. حداکثر دیافراگم لنز ( کوچکترین f) شما بسیار مهم تر از حداقل دیافراگم ( بزرگترین f) می باشد. زیرا حداکثر دیافراگم به شما سرعت لنز شما را نشان می دهد. به عبارتی اگر حداکثر دیافراگم لنز شما f/1.2 و f/1.4  باشد در واقع لنز سریعی است زیرا می تواند نور بیشتری را از لنزی با حداکثر دیافراگم  یا f/4 عبور دهد. به همین دلیل لنزهایی با f کوچکتر برای عکاسی در محیط های کم نور بسیار مناسب تر است.

حداقل دیافراگم در لنز خیلی اهمیت ندارد، زیرا تمامی لنزها معمولا تا f/16 را پشتیبانی می نمایند که معمولا بسیار بیشتر از چیزی است که بسیاری از عکاسان از آن استفاده می کنند.

دو دسته لنز وجود دارد: ۱- لنزهای نرمال (لنزهای Fix یا Prime) و ۲- لنزهای زوم

لنزهای زوم این قابلیت را برای شما ایجاد می کنند که بتوانید به راحتی بدون حرکت به سمت جلو یا عقب نسبت به سوژه، زوم کرده و عکاسی کنید. در حالی که لنزهای Prime تنها یک فاصله کانونی ثابت دارند و شما برای تغییر باید خودتان فاصله تان را نسبت به سوژه تغییر دهید.

با توجه به پیچیدگی طراحی لنزهای زوم، این لنزها دارای دیافراگم متفاوتی نیز می باشند. این به این معنی است که وقتی با لنز خود به صورت کامل زوم نمایید عدد دیافراگم با هنگامی که در حالت واید قرار دارد، متفاوت است، یعنی زوم کردن باعث می شود که f شما بالاتر رود.

برای مثال لنز Nikon 18-200mm f/3.5-5.6 را در نظر بگیرید. این لنز دارای فاصله کانونی بین ۱۸ تا ۲۰۰ میلی متر است. در ادامه دو عدد دیافراگم هم درج شده، این بدان معنی است که لنز شما در ۱۸ میلی متر دارای f/3.5 و در حالت زوم کامل یا ۲۰۰ میلی متر دارای f/5.6 می باشد.

البته لنزهای حرفه ای نیز وجود دارد که میزان f آنها با وجود زوم تغییر نمی کند مانند Nikon 70-200mm f/2.8. یا به عبارت ساده تر در فاصله کانونی بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر همواره حداکثر دیافراگم ۲٫۸  می باشد.

اگر هرگونه سوالی دارید می توانید در زیر کامنت بگذارید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
زهرا
زهرا
8 سال قبل

با سلام و تشکر از مطالب بسیار خوبتون، بسیار مطلب مفیدی بود ولی میشه خواهش کنم برای یک غیر حرفه ای توضیح بدهید که سه مفهوم ایزو ، دیافراگم و شاتر رو با توجه به نوع عکس چطور میشه باهم هماهنگ کرد؟ اگر طی یک مطلب جداگانه به این مطلب بپردازید ممنون میشم.

photo4mecfz
photo4mecfz
8 سال قبل

عاااااااالیه مطالب توووون

پروانه
پروانه
6 سال قبل

سلام، ممنون بابت توضیحات کاملتون، سوالی داشتم، لنز زوم بهتر هست یا لنز prime ?
یا هر کدام برای عکاسی در چه محیطی مناسبه؟

Fateme
Fateme
5 سال قبل

من چطوری عدد دیافراگم دوربین نیکون D3400 رو تغیر بدم:|