حروف اختصاری لنزهای کانن

3
7629

شرکت‌های سازنده متفاوت از حروف اختصاری متفاوتی در لنزهای خود استفاده می‌کنند تا تکنولوژی به کار رفته در آن را نمایش دهند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ندانید کل حروفی که روی لنزها درج شده است به چه معناست. در این مطلب می‌خواهیم حروف اختصاری به کار رفته در لنزهای کانن را مرور کنیم.

مانت لنزهای کانن

EF – لنزهای الکترونیک با مانت کانن که در سال ۱۹۸۷ معرفی شدند. لنزهایی با این حرف با تمام دوربین‌های EOS کانن (دیجیتال و آنالوگ) سازگار می‌باشند. این لنزها براساس دایره تصویر سنسور فول فریم طراحی شده‌اند.

EF-S – تنها تفاوت لنزهای EF-S با لنزهای EF این است که این لنزها برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C مانند کانن ۷۰۰D طراحی شده‌اند. لنزهای کانن EF-S را در اغلب موارد نمی‌توان در دوربین‌های فول فریم با سنسور ۳۶*۲۴ میلیمتر به دلیل بزرگتر بودن آینه این دوربین‌ها استفاده کرد. اگر از این لنزها در دوربین‌های فول فریم استفاده شود، ممکن است موجب آسیب رسیدن به عدسی عقب لنز می‌شود. به همین دلیل مانت این لنزهای کانن طوری ساخته شده است که نتوان از آن‌ها در این دوربین‌ها استفاده کرد.

EF-M – این لنزهای برای دوربین‌های جدیدتر کانن یعنی دوربین‌های بدون آینه مانند EOS M با مانت EF-M ساخته شده‌اند. مانند لنزهای EF-S این لنزها نیز برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C ساخته شده‌اند. از این لنزها تنها در دوربین‌های سری M کانن می‌توان استفاده کرد. لنزهای EF-S و EF را به وسیله آداپتور می‌توان در دوربین‌هایی با مانت EF-M استفاده کرد ولی لنزهای EF-M را نمی‌توان در دوربین‌ها با مانت EF استفاده کرد.

FD – این مانت متعلق به دوربین‌های دستی  قدیمی کانن (قبل از ۱۹۸۷) است. به دلیل نامناسب بودن این مانت برای سیستم اتوفوکوس، کانن تصمیم گرفت که این مانت را تغییر دهد. تولید این لنزها مدت زیادی است که متوقف شده است و تنها علاقه‌مندان دوربین‌های فیلمی از این لنزهای قدیمی استفاده می‌کنند. از این لنزها با آداپتور می‌توان در دوربین‌هایی با مانت EF استفاده کرد.

PL – در سال ۲۰۱۲ و با معرفی دوربین‌های سری سینما و کانن C300، این شرکت مانت استاندارد سری  PL را برای برخی دوربین‌های خود معرفی کرد. لنزهایی با این مانت را تنها در دوربین‌های EOS Cinema می‌توان استفاده کرد.

حروف اختصاری لنزهای کانن

L – حرف L اول کلمه Luxury است و نشان دهنده لنزهایی است که دارای تکنولوژی پیشرفته و کیفیت بالای عدسی‌های به کار رفته در این لنزها است. این لنزها دارای استاندارد بالای کانن هستند. لنزهای کلاس L را می‌توان به راحتی با حلقه قرمز رنگ در جلو لنز شناخت.

SSC – این حروف مخفف کلمه Super Spectral Coating یا روکش طیفی است. روکش عدسی‌ها در سال ۱۸۸۶ توسط Lord Rayleigh کشف و بعدها توسط کارل زایس بهبود و توسعه پیدا کرد. روکش عدسی‌ها تاثیر زیادی بر اپتیک لنزها گذاشت. در واقع این روکش‌ها بازتاب‌ها را به حداقل می‌رساند و کنتراست را افزایش می‌دهد. تمام لنزهای جدید کانن دارای چندین روکش هستند.

SWC – روکش Sub-wavelength کمک می‌کند تا میزان قابل توجهی اثر فلر (flare) یا تفریق نور کاهش یابد. این روکش جایگزین SC و SSC است.

I, II, III –  این اعداد رومی، نسل لنز را توصیف می‌کند. به عنوان مثال Canon EF 24-70mm f/2.8L USM و anon EF 24-70mm f/2.8L II USM. در واقع تنها تفاوت این دو لنز این است که لنز دوم جدیتر می‌باشد. هر دو لنز حرفه‌ای هستند ولی با با اپتیک و قیمت‌های مختلف.

USM –  این حروف اختصاری به معنی این است که آن لنز مجهز به موتور التراسونیک (UltraSonic Motor) است. موتورهای التراسونیک، فوکوسی سریع، آرام و قدرتمند را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر در اغلب لنزهای کانن (لنزهای ارزان تا گران) از این موتورها استفاده می‌شود.

STM – یا Stepper Motor موتوری است که برای به حداقل رساندن لرزش و صدا اتوفوکوس در حال ضبط ویدیو طراحی شده است. در واقع در این لنزها با چرخاندن رینگ فوکوس، عناصر لنز به صورت فیزیکی جا به جا نشده، بلکه موتور اتوفوکوس این کار را انجام می‌دهند.

IS –  یا image stabilization (لرزشگیر تصویر) لرزش‌های ناشی از حرکت را برطرف کرده و در نتیجه تصاویری با وضوح بیشتری را می‌توان ثبت کرد.

BR – مخفف کلمه Blue Spectrum Refractive است. اولین بار با لنز Canon 35mm f/1.4 L II این تکنولوژی توسط این شرکت معرفی شد. عنصر BR به منظور کاهش کروماتیک ابریشن (chromatic-aberration) و کم کردن مشکلات عناصر اپتیکی لنزها در اصلاح طیف نور آبی، به کار گرفته شدند. لنزهای BR کروماتیک ابریشن یا انحرافات رنگی آبی و بنفش را کاهش می‌دهند.

Macro – لنزهای ماکرو برای عکاسی از فاصله کم و بزرگنمایی ۱:۱ طراحی شده‌اند.

TS-E – لنزهای تیلت شیفت را لنزهایی می‌نامند که به وسیله آن‌ها می‌توان پرسپکتیو را کنترل کرد. این لنزها در عکاسی از طبیعت، معماری، ماکرو و پرتره‌های خلاقانه کاربرد زیادی دارند.

DO –  یا Diffractive Optics. این لنزها دارای عناصر شیشه‌ای ویژه‌ای هستند که نور را بیشتر از شیشه‌های معمولی منحرف می‌کنند.  استفاده از عناصر شیشه ای با این ویژگی، این امکان را فراهم می‌آورد که لنزهایی با این تکنولوژی کوچکتر و سبک‌تر شوند. نوار سبز رنگ در جلوی این لنزها، نشان دهنده این سری از لنزها است.

CN-E – با معرفی دوربین C300 کانن لنزهایی برای این دوربین ها با سری CN-E که مخفف Cinema EOS است، را معرفی کرد. این لنزهای گران قیمت نسبت به لنزهای عکاسی، همگی دارای طراحی مشکی و خط قرمز (نشان دهنده سری L) هستند. این لنزها دارای فوکوس دستی و رینگ جدا برای کنترل دیافراگم می باشند.

Soft Focus – در این لنزها با استفاده از ویژگی اپتیکی خاص، تصاویری سافت تر ایجاد می‌شود. این لنزها در میان عکاسان سینما و عکاسان پرتره محبوب بود زیرا با ایجاد افکتی رویایی ایرادهای پوست را نیز مخفی می‌کرد. امروزه این لنزها محبوبیت‌ ندارند زیرا اثر آن‌ها را در نرم افزار به راحتی می‌توان به دست آورد. تنها یک لنز با این ویژگی وجود دارد.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
محمدرضا
محمدرضا
7 سال قبل

مطالب فوق‌العاده عالی بود. مرسی

محمد
محمد
7 سال قبل

مطلب بسیار عالی و کاربردی بود ممنون

محمد mm
محمد mm
5 سال قبل

من لنزی که رو دوربینمه سری EF_S هست
میخوام لنز بگیرم ولی اون سری EF هست ایا به دکربین من میخوره دوربین من EOS 500D