حروف اختصاری لنزهای نیکون

0
4057
حروف اختصاری لنزهای نیکون

حروف اختصاری لنزهای نیکون ممکن است کمی گیج کننده باشد زیرا این شرکت سازنده از این طریق این حروف اختصاری ساختار و تکنولوژی آن لنز را مشخص می‌سازد. دانستن این که هریک از این حروف به چه معناست قطعا ارزشمند است زیرا هنگام خرید تجهیزات به شما کمک زیادی خواهد کرد. از آنجایی که نیکون سال های زیادی است که لنز تولید می‌کند و با گذشت زمان و تغییر تکنولوژی برخی از حروف اختصاری که در لنزهای قدیمی به کار می‌رفت، دیگر استفاده‌ نمی‌شود. آن ها را در این مطلب نیاورده ایم.

حروف اختصاری لنزهای نیکون

حروف اختصاری لنزهای نیکون

AF –  مخفف کلمه Auto Focus گرفته شده و بدین معنی است که لنز دارای موتور اتوفوکوس است.

AF-D – مخفف کلمه Auto Focus with Distance information است. مانند AF بوده با این تفاوت که این لنزها می‌تواند فاصله بین سوژه و لنز را تخمین زده و اطلاعات این فاصله را در اختیار دوربین قرار دهد.  اطلاعات بین سوژه و لنز برای نورسنجی به کار می‌آید.

AF-I –  مخفف کلمه Auto Focus with an integrated focus motor است و در لنزهای جدید استفاده نمی‌شود.

AF-S – مخفف کلمه Auto Focus with Silent Wave Motor است. در این لنزها موتوری به کار گرفته شده است که هنگام فوکوس صدای کمتری داشته و سرعت بیشتری نیز دارند. در واقع تمام لنزهای AF-S دارای موتور فوکوس درون لنز هستند.

ASP – در این لنزها حداقل یک عنصر اسفریکال به کار رفته است که برای اصلاح انحرافات نوری در لنزها به کار می‌رود. عدسی‌های اسفریکال نسبت به عدسی‌های کروی دارای خطاهای اپتیکی کمتری هستند. در لنزهای واید این نوع عدسی‌ها برای کاهش کروماتیک ابریشن به کار می‌روند.

CRC – مخفف کلمه Close Correction Lens است که برای فوکوس در فاصله کم بهینه شده است.

D – لنزهای این سری اطلاعات فاصله سوژه را به دوربین ارسال می‌کنند. تا دوربین هنگام نورسنجی از این اطلاعات استفاده کند.

DC – مخفف کلمه Defocus Control است و بوکه را کنترل می‌کند که برای عکاسی پرتره مناسب است.

ED – مخفف کلمه Extra Low Dispersion است و به معنی لنزهایی است که در آن‌ها از عناصری استفاده شده است که باعث وضوح بیشتر تصویر شده و خطای کروماتیک ابریشن را کاهش می‌دهد. بیشتر لنزهای جدید نیکون دارای این عناصر در ساختار خود هستند.

FL – این حرف اختصاری اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد از کلمه Fluorite Lens گرفته شده است. نشان دهنده این است که در این لنزها عنصر فلوریت به کار رفته است که از نظر اپتیکی بهتر بوده و به طور قابل توجهی سبک‌تر هستند.

G – اگر بر روی لنز خود بعد از حداکثر دیافراگم حرف G را ببینید، مانند Nikon 50mm AF-S f/1.4G. این بدین معنی است که لنز دارای رینگ مخصوص دیافراگم مانند لنزهای قدیمی نیست. اکثر لنزهای جدید نیکون از سری G هستند زیرا نیازی به رینگ دیافراگم که تنها در دوربین‌ها قدیمی که دارای سیستم فوکوس دستی بودند، نمی‌باشد. در این لنزها کنترل دیافراگم به کمک اتصال مکانیکی بین لنز و دوربین صورت می‌گیرد.

E –  لنزهای جدید سری E دارای قابلیت کنترل الکترونیکی دیافراگم هستند. در این لنزها اهرمی در پشت لنز برای دیافراگم وجود ندارد و کاملا الکترونیکی هستند. در نتیجه هیچ راهی برای تنظیم دستی دیافراگم وجود ندارد. به همین دلیل این لنزها بسیار دقیق‌تر از لنزهای سری G هستند. به خصوص هنگام عکاسی با فریم بالا، زیرا لنز می‌تواند در یک دیافراگم معین متوقف شود بدون اینکه موتور دوربین درگیر شود.البته این این لنزها با سری‌های قدیمی‌تر دوربین‌های نیکون که تنها به صورت مکانیکی دیافراگم را تغییر می‌دهند سازگار نیستند.

IF – از کلمه Internal Focusing گرفته شده است و به این معنی است که هنگام فوکوس کردن هیچ کدام از قسمت‌های خارجی لنز حرکت نکرده و تنها عناصر به کار رفته در داخل لنز جابه‌جا می‌شوند. لنزهای IF سریع‌تر از لنزهای بدون IF فوکوس می‌کنند.

Micro – لنزهای ماکرو که برای عکاسی عکاسی از نزدیک طراحی شده‌اند.

N – نشان دهنده پوشش نانو کریستال (Nano Crystal) است. در این لنزها با استفاده از این نوع پوشش‌های نانو  باعث کاهش اثر Flare و Ghosting می‌شوند.

PC-E – مخفف کلمه Perspective Control بوده و به معنی لنزهای تیلف شیفت است که به وسیله آن‌ می‌توان بر روی پرسپکتیو کنترل داشت.

RE – مخفف کلمه Rear Focus است. در این لنزها هنگام فوکوس تنها عناصر انتهایی لنز جابه‌جا می‌شوند.

SIC – مخفف کلمه Super Integrated Coating است. لنزهایی هستند که عناصر آن ها دارای روکشی است که با این نوع روکش دارای عملکرد بهتری در رنگ‌ ها و در مقابله با اثرات Flare و Ghosting بهتر هستند.

SWM – مخفف کلمه  Silent Wave Motor بوده و امکان اتوفوکوس بی صدایی را فراهم می‌آورد. همچنین می‌توان سریعا بین اتوفوکوس و فوکوس دستی سوییچ کرد.

VR – مخفف کلمه Vibration Reduction است. لنزهایی با این تکنولوژی دارای قابلیت کاهش لرزش نامتعارف هستند. در موقعیت‌هایی کم نوری که از سه پایه استفاده نمی‌کنید، این لنزها دارای سنسورهای حرکتی هستند که حرکت دست را تشخیص داده و برای جبران آن در جهت مخالف لنز را حرکت می‌دهد.

FX – نشامن دهنده لنزهایی است که برای دوربین‌هایی طراحی شده‌اند که دارای سنسور فول فریم (۳۵ میلیمتری) هستند. حروف اختصاری مانند FX، DX و CX نشان دهنده سایز سنسور هستند. شما حرف FX را بر روی لنزها نمی‌بینید، زیرا لنزها به صورت پیش فرض برای دوربین‌های فول فریم هستند.

DX – لنزهای این سری، تنها برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C یا بدنه‌هایی با سنسور کراپ طراحی شده‌اند. لنزهای DX قابل استفاده در بدنه‌های FX هستند اما باید بدانید که به دلیل اختلاف در دایره تصویر ایجاد شده، حاشیه تصویر سیاه رنگی را در سنسورهای کراپ ایجاد خواهند کرد.

CX – شرکت نیکون یک سری از دوربین‌های بدون آینه را با نام Nikon 1 تولید می‌کند که سنسور آن‌ها کوچکتر از سنسورهای DX است و به آن CX گفته می‌شود. اگرچه این کلمه مخفف در عنوان لنز استفاده نمی‌شود، اما اگر عنوان لنز با Nikon 1 شروع شود بدین معنی است که آن لنز تنها برای بدنه‌هایی با سنسور CX طراحی شده‌اند و در بدنه‌های دیگر نیکون با مانت متفاوت کار نخواهند کرد.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments