چگونه عکاسی را شروع کنیم ؟

2
2619

اگر اولین بار است که می‌خواهید دوربین دیجیتال بخرید؛ باید کار خود را با دوربینی آغاز کنید که مناسب با سطح تجربه شما باشد. استفاده از یک دوربین مناسب کمک خواهد کرد که بتوانید در مسیر خود به درستی پیش بروید و پیشرفت کنید. اگر دوربینی را در ابتدا انتخاب کنید که بیش از حد برای شما پیشرفته باشد ممکن است باعث ناامیدی شما شده و نتوانید به عکاسی خود ادامه دهید.

اگر سوال شما این است که چگونه اولین دوربین دیجیتال خود را انتخاب کنید؛ باید بدانید جواب این سوال به پارامترهای زیادی بستگی دارد. باید بدانید که به چه دلیل می‌خواهید عکاسی را فرا بگیرید و چه مقدار هزینه و زمان را می‌خواهید صرف آن کنید. این را به یاد داشته باشید این ابزارها نیستند که هنر را ایجاد می‌کنند بلکه این هنرمند است که آن صحنه را خلق می‌کند. در واقع با گران قیمت ترین دوربین‌ها نیز می‌توانند عکس‌های بدی را ثبت کنند.

انتخاب دوربین

هنگامی که می‌خواهید دوربین انتخاب کنید. سه گزینه پیش روی شماست؛ دوربین‌های کامپکت، دوربین‌های DSLR و دوربین های بدون آینه. هریک دارای مزیت‌های هستند. در ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید دوربین شما چه نوعی باشد سپس مدل آن را انتخاب کنید. هنگام انتخاب به اینکه می‌خواهید چه سبکی عکاسی کنید را فراموش نکنید. ممکن است نیاز شما را یک دوربین کامپکت حرفه‌ای نیز برآورده کند. دوربینی را انتخاب کنید که دوست دارید با آن کار کنید. مهم نیست که آن دوربین جدید یا گران قیمت باشد. مهم این است که به راحتی بتوانید با آن کار کنید.

فرقی نمی‌کند که با دوربین DSLR یا دوربین موبایلتان عکاسی می‌کنید چند نکته را فراموش نکنید:

به دقت ترکیب‌بندی کنید

یکی از ارکان ساده عکاسی این است که به آنچه در فریم است توجه کنید. زاویه‌های مختلف را امتحان کنید. حالت افقی و عمودی را امتحان کنید تا پس زمینه بهتری را برای سوژه خود بیابید. قوانین ترکیب بندی را لحاظ کنید ولی این بدین معنی نیست که خلاقیت و سبک خود را در عکاسی فراموش کنید.

از نزدیک عکاسی کنید

اگر دوربین شما حالت ماکرو دارد حتما آن را امتحان کنید. گاهی نزدیک شدن به سوژه می‌تواند ترکیب زیبایی را ایجاد کند. برای مثال هنگام عکاسی از گل‌ها می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

یک سه پایه همراه خود داشته باشید

هنگام عکاسی همیشه امکان لرزش دست وجود دارد که منجر به تار شدن عکس‌ها می شود. هنگام عکاسی در شب نیز قطعا به سه پایه احتیاج خواهید داشت. اگر می‌خواهید با زمان نوردهی بالا عکاسی کنید و دیگر نگران تار شدن عکس‌های خود نباشید بهتر است یه سه پایه سبک و قابل حمل را همراه خود داشته باشید.

زیاد عکس بگیرید

از هر فرصتی برای گرفتن عکس استفاده کنید. از سوژه خود از زوایای مختلف عکاسی کنید. با کمی خلاقیت می‌توانید در زندگی روزمره خود عکس‌های زیبایی بگیرید. همیشه دوربین را همراه خود داشته باشید. اگر با موبایل عکاسی می کنید چندین عکس بگیرید تا بهترین را از میان آن ها انتخاب کنید.

مطالب آموزشی را دنبال کنید

هیچ چیز به اندازه تمرین به بهتر شدن عکس‌هایتان کمک نمی‌کند. سعی کنید از تجربیات سایر عکاسان استفاده کنید. مطالب مختلف را درسایت‌های مختلف بخوانید. عکس‌های مختلف را ببینید و عکس بگیرید. اگر با دوربین می توانید با تنظیمات دستی عکاسی کنید. حتما مفاهیم پایه عکاسی مانند دیافراگم، ایزو، سرعت شاتر، تراز سفیدی و … را بیاموزید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
رضا صادقی
6 سال قبل

عالی بود . از نکات بالا تمرین کردن و دیدن منابع آموزشی به نظرم مهمتربن ها هستن

رضا صادقی
رضا صادقی
5 سال قبل

سلام . کامنتی که در جوابش ریپلای کردم برای خودم هست . اما حاوی لینکی است که از اعتبار ساقط شده و دیگه برای من نیست . ممنون میشم کامنت قبلیم رو پاک کنید. مرسی