نمودار دیافراگم

1
2804

برای کسانی که به تازگی عکاسی را شروع کرده اند ممکن است، دیافراگم که یکی ارکان مثلث نوردهی است، کمی گیج کننده باشد. زیرا دیافراگم، متغییرهای زیادی را از میزان نور تا عمق میدان، در عکس کنترل می کند. به همین منظور شاید در ابتدا کمی انتخاب دیافراگم مناسب سخت باشد. شاید یکی از چیزهایی که در ابتدا ممکن است باعث گیج شدن شما شود این باشد که دیافراگم کوچک برابر با عدد F بزرگتر و دیافراگم بزرگتر برابر با عدد F کوچکتر است. برای تمام کسانی که در ابتدا شروع به عکاسی می کنند نحوه کارکرد دیافراگم کمی گیج کننده است ولی به مرور زمان این موضوع آسان خواهد شد.

قبلا درباره دیافراگم صحبت کرده ایم، ولی اکنون می خواهیم در یک نمودار آسان و ساده عملکرد دیافراگم را به شما نشان دهیم. در شکل زیر یا نمودار دیافراگم  مهم ترین اثرات دیافراگم در عکاسی دیده می شود.

نمودار دیافراگم

اساسا دیافراگم دریچه ای از لنز است که به نور اجازه می دهد به سنسور دوربین برسد. دایره ها در شکل بالا اندازه دیافراگم را در لنز نشان می دهند. بزرگترین دیافراگم f/1.4 و کوچکترین دیافراگم f/22 نشان داده شده است.

با انتخای هرکدام از این دیافراگم ها میزان نور رسیده به سنسور تغییر می کند در نتیجه با انتخاب f/1.4 عکس روشن تر و با انتخاب f/22 عکس تاریک تری خواهید داشت. البته دقت کنید که دیافراگم به تنهایی میزان نور عکس شما را تعیین نمی کند بلکه دو پارامتر دیگر یعنی سرعت شاتر و ایزو نیز در آن موثرند. در واقع اگر دو پارامتر دیگر را تغییر ندهید، با تغییر دیافراگم، میزان نور عکس مانند شکل بالا تغییر می کند.

فراموش نکنید که این نمودار برای کسانی است که به تازگی می خواهند عکاسی کنند و جنبه های پیچیده تر دیافراگم مانند انحرافات لنز، پراش و … در آن لحاظ نشده است.

 

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
Fateme
Fateme
5 سال قبل

چ طور باید تو دوربین نیکون D3400 عدد دیافراگم رو تغیر بدم
ی نفر گفته بود دکمه تنظیم سرعت شاترو با دکمه مثبت و منفی نورسنجی همزمان بزنم ولی تا جایی ک من میدونم دوربینم دکمه نورسنجی نداره:/
؟؟؟