فیلترهای ضروری در عکاسی از طبیعت

0
3419
فیلترهای ضروری در عکاسی از طبیعت

آیا می دانید فیلترهای ضروری در عکاسی از طبیعت کدام فیلترها هستند؟ در عکاسی از منظره مانند عکاسی پرتره، مد، محصولات یا هر موضوع دیگری، ثبت دقیق رنگ، از اهمیت زیادی برخوردار است. اما این کار به آسانی میسر نیست. در طبیعت به دلیل اختلاف زیاد در دینامیک رنج، نه تنها میان عناصر پیش‌زمینه و پس‌زمینه، بلکه میان عناصر نیمه بالایی و پایینی تصویر (زمین و آسمان)، ثبت دقیق رنگ‌ها کار سخت‌تری است. قبلا با شما درباره این که فیلترها در عکاسی ضروری هستند یا خیر صحبت کرده ایم و اکنون میخواهیم فیلترهای ضروری در عکاسی از طبیعت را به شما معرفی کنیم.  اگر شما به این حوزه از عکاسی علاقه‌مند هستید باید بدانید که به دو فیلتر نیاز دارید:

فیلتر پلاریزه

شاید بتوان گفت سلاح مخفی عکاسان مناظر، این فیلتر است. زیرا عکس هایی با رنگهای زنده و اشباع شده را ایجاد می‌کند. این فیلتر دو کار انجام می‌دهد: ۱- بازتا‌ب نور از سطوح روشن مانند آب و سنگ‌ها را از بین می‌برد (هدف اصلی عکاسان برای استفاده از فیلتر پلاریزه برای کاهش مه یا تاری (Haze) است. همانطور که می‌دانید یکی از مشکلاتی که هنگامی عکاسی از طبیعت و مناظر دور وجود دارد؛ تاری در عکس است. این تاری به دلیل رطوبت، آلودگی، گردوغبار و دود در هوا رخ می‌دهد. در واقع این ذرات در هوا با انعکاس نور خورشید باعث کاهش کنتراست در تصویر می‌شوند) ۲- با تیره‌تر کردن آسمان باعث اشباع‌تر شدن رنگ می‌شوند.

این فیلترها در هنگام عکسبرداری با زاویه ۹۰ درجه نسبت به خورشید بسیار موثرند. پس حتی اگر در سایر موارد از این فیلتر استفاده نکنید، هنگامی که خورشید در جلو یا پشت سر شماست می‌توانید از آن استفاده کنید. فیلتر پولاریزه باعث بهبود ابرها می‌شوند ولی نباید فراموش کنید که انتخاب لنز از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا اگر از لنزهای بسیار واید استفاده کنید، یک گرادیانت در آسمان ایجاد می‌کند که اصلاح آن در نرم افزارهای ویرایشی آسان نیست. در زیر میتوانید تفاوت عکس ثبت شده با فیلتر پلاریزه و بدون آن را ببینید:

[twenty20 img1=”3168″ img2=”3167″ width=”600px” offset=”0.5″ align=”center”]

فیلتر ND و GND

این فیلترها کمک می‌کنند که بتوانید نور متعادلی را بین نور آسمان و زمین داشته باشید، زیرا دوربین نمی‌تواند به تنهایی میزان نور متفاوت در بخش‌های مختلف منظره را به تعادل برساند. اگر میزان نوردهی خود را براساس نور زمین تعیین کنید، آسمان در عکس سفید یا خاکستری می‌شود و دیگر جزییات در آن مشخص نیست و حتی در نرم‌افزارها و تغییر هایلایت نمی‌توانید نتیجه مناسبی بگیرید. از سویی دیگر، اگر میزان نوردهی خود را براساس آسمان تعیین کنید، باعث می‌شود زمین تیره شده و جزییات از بین بروند.

فیلترهای ضروری در عکاسی از طبیعت

این فیلترها (ND و GND) این تعادل را ایجاد می‌کنند (بالای تصویر را تیره و پایین تصویر روشن). این فیلترها در نوع در دسترس هستند: ۱- فیلترهای گرد که به جلوی لنز متصل می‌شوند. ۲- فیلتر مربع یا مستطیل

هر دو مدل فیلتر مانند هم عمل می‌کنند و آسمان را تیره کرده و مانع بیش از حد روشن شدن آن می‌شوند و هم زمان میزان نور زمین را کاهش نمی‌دهند. این فیلترها به شما اطمینان می‌دهند که رنگ‌هایی اشباع شده و از همه مهم‌تر، رنگ‌‌هایی دقیق در عکس داشته باشید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments