ایزو در عکاسی

4
10143
مفاهیم پایه عکاسی – ایزو

ایزو در عکاسی یکی از ارکان سه گانه نوردهی می باشد ( ۲ رکن مهم دیگر سرعت شاتر (Shutter Speed) و (دیافراگم Aperture) می باشند) و بدون اینکه مفهوم ایزو را بدانیم قطعا گرفتن عکس هایی خوب، سخت خواهد بود، پس برای اینکه بتوانیم از تجهیزات خود استفاده بهتری کنیم باید این مفاهیم را به خوبی درک نماییم.

ایزو چیست؟

به زبان ساده ایزو مقدار حساسیت دوربین شما به نور موجود می باشد. مقدار ایزو کمتر به این معنی است که حساسیت به نور، کمتر، و ایزو بالاتر بدین معنی است که حساسیت به نور بیشتر است.  قطعه ای که در دوربین می تواند ایزو را تغییر دهند سنسور (Sensor) نامیده میشود که مهم ترین قسمت دوربین شماست که وظیفه جمع آوری نور و تبدیل آن به تصویر را بر عهده دارد. با افزایش ایزو، سنسور دوربین شما می تواند در محیط هایی با نور پایین، بدون استفاده از فلاش، عکس را ثبت نماید. البته نکته مهم این است که با افزایش ایزو مقدار نویز (Noise) تصویر افزایش می یابد.

به تصویر زیر نگاه کنید:

مفاهیم پایه عکاسی – ایزو

تفاوت این دو تصویر مشخص است. تصویر سمت راست با ایزو ۳۲۰۰ و تصویر سمت چپ با ایزو ۲۰۰ عکس برداری شده است.

تمام دوربین ها شاخصه ای به نام  ایزو پایه یا Base ISO دارند که مشخص می کند آن دوربین می تواند بهترین تصویر را در چه ایزویی بدون ایجاد نویز ثبت نماید. برای بعضی از دوربین های نیکون، مانند Nikon D5100، این عدد  ۱۰۰ می باشد. عکاسی در این ایزو همیشه مقدور نمی باشد، زیرا موقعیت های مختلف و نورهای کم این امکان را به شما نمی دهند که بتوانید از ایزو پایین استفاده نمایید.

معمولا ایزو دوربین ها از  ۱۰۰ یا ۲۰۰ شروع می شوند و افزایش آن از یک تصاعد هندسی تبعیت می کند. پس توالی ایزو به این ترتیب خواهد بود: ۱۰۰- ۲۰۰- ۴۰۰- ۸۰۰- ۱۶۰۰- ۳۲۰۰- ۶۴۰۰ و … . دانستن این موضوع بسیار مهم می باشد زیرا هر استپ میان این اعداد میزان حساسیت را دو برابر می کند. بدین معنی که ایزو ۲۰۰ دو برابر بیشتر از ایزو ۱۰۰ به نور حساسیت دارد و به همین ترتیب ایزو ۴۰۰ دو برابر حساسیت بیشتری نسبت به ایزو ۲۰۰ دارد.  پس ایزو ۴۰۰، چهار برابر حساسیت بیشتری نسبت به ایزو ۱۰۰ و ایزو ۱۶۰۰، شانزده مرتبه حساسیت بیشتری نسبت به ایزو ۱۰۰ خواهد داشت. این موضوع که سنسور شما شانزده مرتبه به نور حساسیت بیشتری دارد به چه معنی است؟  یعنی دوربین شما به شانزده استپ زمانی کمتری برای ثبت عکس احتیاج دارد!

به مثال زیر توجه کنید:

ISO 100 – ۱ second
ISO 200 – ۱/۲ of a second
ISO 400 – ۱/۴ of a second
ISO 800 – ۱/۸ of a second
ISO 1600 – ۱/۱۶ of a second
ISO 3200 – ۱/۳۲ of a second

در مثال هایی که در بالا ذکر کردیم اگر سنسور دوربین شما برای ثبت عکس دقیقا به یک ثانیه نوردهی در ایزو ۱۰۰ احتیاج داشته باشد که عکس خوبی ثبت نماید، با تغییر ایزو ۱۰۰ به ۸۰۰ شما میتوانید سرعت شاتر خود را به ۸/۱ ثانیه (۱۲۵ میلی ثانیه) تغییر دهید. این مفهوم معنی بسیار زیادی در عکاسی دارد زیرا با این سرعت شاتر می توانید از سوژه های متحرک عکاسی کنید.

به تصویر زیر نگاه کنید:

NIKON D700 + 300mm f/4 + 1.4x TC @ 420mm, ISO 800, 1/2000, f/5.6

من این عکس را با سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه و ایزو ۸۰۰ گرفته ام. سنسور دوربین من برای اینکه این عکس را ثبت نماید به ۱/۲۰۰۰ ثانیه زمان نوردهی احتیاج داشت. حال اگر من ایزو دوربین را روی ۱۰۰ تنظیم می کردم چه اتفاقی می افتاد؟ سنسور دوربین به ۸ برابر استپ زمانی بیشتری برای نوردهی احتیاج داشت که معادل ۱/۲۵۰ می باشد. با سرعت شاتر ۱/۲۵۰ من نمی توانستم از سوژه متحرکتم عکاسی کنم و عکس من دچار تاری (Blur) می شد، زیرا پرندگان خیلی سریعتر از این سرعت حرکت می کنند.

چه زمانی از ایزو پایین استفاده نماییم؟

در بالا گفتیم که بهتر است تا جایی که امکان دارد از ایزو پایین که معمولا ۱۰۰ یا ۲۰۰ می باشد، استفاده نماییم، وقتی نور شما زیاد است همیشه باید از ایزو پایین استفاده کنید تا جزئیات در تصویر شما ثبت شوند و عکس با کیفیت تری داشته باشید. بعضی از موارد هستند که شما می خواهید در محیط های تاریک از ایزو ۱۰۰ استفاده کنید. برای مثال اگر دوربین خود را روی سه پایه گذاشته اید و محیط شما نور کمتری دارد که سنسور به زمان بیشتری برای ثبت عکس احتیاج دارد و هرگونه حرکتی در صحنه شما باعث می شود که سوژه مانند شبح به نظر برسد. که عکس زیر نمونه از عکاسی با زمان نردهی بالا (Long Exposure) و ایزو ۱۰۰ می باشد.

مفاهیم پایه عکاسی – ایزو

چه زمانی ایزو را افزایش دهیم؟

زمانی که نور کافی وجود ندارد تا شما بتوانید عکس را به سرعت ثبت نمایید باید ایزو خود را افزایش دهید. من وقتی در محیط باز عکاسی می کنم همواره ایزو خود بالا تنظیم می کنم تا بتوان سوژه ها را در عکس هایم فریز کنم. زمان دیگری که نیاز دارید ایزو خود را بالا ببرید زمانی است که می خواهید از سوژه های خیلی سریع مانند پرندگان عکاسی کنید. ولی فراموش نکنید که با افزایش ایزو، نویز تصویر شما افزایش خواهد یافت.

در بسیاری از دوربین های DSLR جدید تنظیمی برای ایزو خودکار (Auto ISO) وجود دارد که در محیط هایی با نور پایین بسیار خوب عمل می کند و حسن آن این است که شما می توانید حداکثر ایزو را در یک عدد مشخص تنظیم نمایید، در نتیجه وقتی ایزو به صورت خودکار با توجه به نور محیط افزایش می یابد از عددی که شما به عنوان حداکثر تنظیم نموده اید، فراتر نخواهد رفت. من معمولا برای اینکه میزان نویز عکس هایم را محدود نمایم این عدد حداکثر را روی ۸۰۰ تنظیم می کنم.

به یاد داشته باشید که موارد ذکر شده بالا، فقط مفاهیم و کارکرد کلی ایزو در دوربین شما بود، ایزو در دوربین های دیجیتال جدید بسیار پیچیده هستند که در مقالات بعدی به آنها اشاره خواهد شد.

اگر هرگونه سوال و یا نظری دارید می توانید در قسمت پایین آن را مطرح نمایید.

مشترک شوید
اطلاع رسانی
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
محمد
7 سال قبل

این مفاهیم(ایزو، فریز، سرعت شاتر و… ) برای افرادی مثل من که تازه عکاسی را میخواهند آغاز کنند بسیار پیچیده ست. مثل اینکه بخواهید به دانش آموز دبستانی معادله دو مجهولی آموزش بدهید! لطفا کمی ساده تر بیان کنید. درست است برای آماتورها هم این اصطلاحات و حتی استفاده از آنها بسیار ساده و پیش پا افتاده میباشد ولی برای افرادی مثل من واقعا درک آنها نیاز به تحلیل ذهنی و زمان و تمرین دارد. لطفا ساده تر بیان کنید

MHBL
MHBL
3 سال قبل
Reply to  محمد

سلام . …. البته تا یه حجیی موافق حرفتون هستم ولی اگه کسی علاقه مند به موضوعی باشه و تجربه گرفتن عکس های مختلف(منظور : چه با کیفیت چه بی کیفیت و درشرایط مختلف) را داشته باشه و مهمتر وت بزاره میتونه تا به جاییش رو فهمید .من خودن با اینکه دوربین ندارم ولب با موبایل معمولیم عکس میگیرم و اتفاقاتی که حین عکاسی میوفته روتحربه کردم و با تحربیا ت خودم این مطالب رو تطبیق میدم و سعی میکنم که یاد بگیرم. و در اخر خیلی خوب که ادم با اصطلاخات کاری که توش هست آشنا باشه
 

حمید
حمید
6 سال قبل

مفید بود

فاطمه
فاطمه
6 سال قبل

ممنونم ،بسیار مفید بود